Show simple item record

dc.contributor.authorGranfors, Daniel
dc.contributor.authorRönnkvist, Patrik
dc.date.accessioned2011-09-15T11:27:26Z
dc.date.available2011-09-15T11:27:26Z
dc.date.issued2011-09-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26807
dc.description.abstractI den här uppsatsen undersöks betydelsen av integration inom försörjningskedjan hos detalj-handelskedjor i en tid där branschen förändras. Konkurrensen ökar och detaljhandlarna möter allt högre krav från kunderna. Arbetet utförs genom datainsamling, litteraturstudier samt fall-studier i form av kvalitativa intervjuer med personer som har god insikt i tre detaljhandelsked-jors verksamhet. Uppsatsen fokuserar på specialvaruhandeln och utelämnar dagligvaruhan-deln. Med en blandning av induktion och deduktion undersöks företagen Intersport, MQ och Team Sportia. Detta är intressant eftersom dagens forskning inte är överens om betydelsen och användandet av integration och för att den inte behandlar specialvaruhandeln i någon större utsträckning. Frågor ställs rörande integrationens betydelse, i vilka områden som integrationen är viktigast samt vad/vem som påverkar och driver integrationen. Författarna kommer fram till att betydelsen av integration är stor, trots att inte alla forskare håller med om det. De undersökta företagen arbetar alla aktivt med integration och ser kon-kurrensmässiga vinster i det. Den del av integrationen som detaljhandelskedjorna främst foku-serar på är intern integration medan extern i dagsläget får sekundär prioritet hos de intervjua-de. Detaljhandelskedjorna anser sig vara drivande av integrationsarbetet och den största driv-kraften bakom är strävanden att minska kostnader. I studien upptäcker författarna att deras definition av integration och företagens inte är exakt lika. Detta kan bero på att man ännu inte har kommit så långt, främst i den externa integratio-nen. En viktig aspekt att ta hänsyn till när integrationsframstegen beskådas är kedjans ägar-struktur. En centraliserad detaljhandelskedja har bättre förutsättningar för att lyckas med in-tern integration än en heterogen franchisekedja.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries10/11:18sv
dc.titleIntegration inom försörjningskedjan hos detaljhandelskedjorsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record