Samlastning av urbana godstransporter – förutsättningar som krävs för att samlastning av urbana godstransporter ska uppnå acceptans inom ett avgränsat område i Göteborgs innerstad
Abstract
Bakgrund och problem: Städernas ekonomiska tillväxt och ökade koncentration av människor leder till ett ökat behov av varor och tjänster. Detta genererar ett ökat behov av urbana godstransporter, som främst sker med lastbilar. Distributionen sker i en innerstad som byggdes upp i en tid utan anpassning till bilar och där ett stort utbud och efterfrågan samsas om en liten yta. Aktörerna vill dock verka i ett område utan för mycket trafik. Butikerna vill exponeras, konsumenterna vill inte konkurrerna med lastbilar och transportörna själva vill ha bra tillgänglighet när de ska distribuera godset. Paradoxalt nog är alla parter beroende av distribution av något slag för att kunna få in de produkter som önskas i innerstaden. Samlastning kräver en förändring av aktörers beteende och adaption till nya förutsättningar. En stor del av problemet att lösa samlastning av godstransporter handlar om acceptans och adaption snarare än tekniska lösningar.
Syfte: Syftet är att identifiera de förutsättningar som krävs för att samlastning av urbana godstransporter ska uppnå acceptans inom ett avgränsat område i Göteborgs innerstad.
Metod: Den teoretiska referensramen består av artiklar och publikationer inom de ämnen som kan kopplas till syftet. En förstudie har genomförts med utgångspunkt i tidigare projekt och dess utfall. Syftet med förstudien har varit att ta lärdomar av tidigare projekts utförande och förutsättningar, vilka i ett senare skede av uppsatsen har använts vid analys och resultat. Det empiriska materialet utgörs av intervjuer med Trafikkontoret och Innerstaden Göteborg, med syftet att kartlägga myndighetens och butikernas inställning till samlastning ur ett Göteborgsperspektiv. Resterande aktörer, det vill säga konsumenter och transportörer, har medvetet valts bort för intervju då de inte har ansetts kunna tillföra något ytterligare utifrån arbetets ansats. Teori, förstudie och empiri följs av en analys där de olika delarna i arbetet vävs samman för att avslutningsvis leda fram till slutsatsen.
Resultat och slutsats: Vi har kommit fram till att förutsättningarna för samlastning i Göteborgs innerstad ser olika ut beroende på vilket perspektiv man antar och tre olika förutsättningar har identifierats; Förutsättningar för samlastning utifrån geografi som omfattas av det avgränsade områdets befintliga infrastruktur och restriktioner. Förutsättningar för samlastning utifrån aktörer som utgår ifrån att aktörerna har olika agendor, att de antar olika roller i en samlastningslösning och att deras inbördes relation kommer att påverka implementationen. Förutsättningar utifrån systemstruktur som utgår ifrån själva utformningen av samlastningslösningen där ägarskap, finansiering och lokalisering måste klargöras. Vi kommer fram till att förutsättningarna kan sägas vara både bra och dåliga. De bra förutsättningarna är att det finns ett befintligt nätverk som kan föra butikernas talan och agera som upphandlande part. De mindre bra förutsättningarna är att restriktionerna troligtvis inte är tillräckliga och att trängsel inte är ett lika stort problem som i städer av likvärdig storlek.
För vidare forskning: Vilka privata aktörer kan vara aktuella för att driva och finansiera en samlastningslösning i Göteborg? Var kan en evenutell samlastningscentral lokaliseras knutet till det avgränsade området? Till sist kan en kvantitativ studie av godsflödet inom det avgränsade området göras.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-09-15Author
Bryngelsson, Josef
Holmberg, Per
Keywords
Samlastning, Göteborgs innerstad, urbana godstransporter
Series/Report no.
Logistik
10/11:20
Language
swe