Show simple item record

dc.contributor.authorHjertman, Heléne
dc.date.accessioned2011-10-04T09:47:20Z
dc.date.available2011-10-04T09:47:20Z
dc.date.issued2011-10-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/27784
dc.descriptionEn svensk version av HINT (Hearing In Noise Test) har tidigare tagits fram för att fastställa förmågan att höra i tal i brus. Målet med den här studien var att se om testet kunde användas till barn och validera det. Vilka av meningarna gick att använda, skulle några utgå och var det någon skillnad mellan pojkars och flickors resultat? Signalbrusförhållande för 50 % rätt uppfattade meningar mättes på 42 barn (18 pojkar, 24 flickor) med svenska som första språk, i åldrarna 6-11 år, för att fastställa medelvärdena i de olika åldersgrupperna och att jämföra resultaten i varje grupp och med en vuxengrupps resultat och validera ett normalmaterial för svenska HINT. Statistisk analys indikerar att signalbrusförhållandet minskar med ålder och närmar sig vuxenvärden hos barn över 8 år. Ingen signifikant inlärningseffekt hittades. Det var 20 meningar som avvek. Pojkars och flickors resultat blev lika. Studien resultat visar att det fungerar att använda HINT listorna på normalhörande barn från sex års ålder, men precis som tidigare forskning visat presterar de äldre barnen bättre resultat än de yngre barnen, och inom grupperna skiljer sig mycket, speciellt bland de allra yngsta.sv
dc.description.abstractA Swedish version of the Hearing in Noise Test (HINT) has earlier been developed to assess the ability to recognize speech in noise. The aim of this study was to see if the same test could be used on children and to validate the test. Also to see if all sentences could be used or if some had to be excluded and if there was any difference in the performance between boys and girls. Signal to noise ratio (SNR) for 50 % correctly repeated sentences were measured in 42 (18 boys, 24 girls) native Swedish-speaking children in the ages 6 – 11 years, to establish mean performances across various age groups, and comparing performance with adult performance to validate the normalization protocol for the Swedish HINT. Statistical analyses indicate that SNRs decrease with age and approach adult values in children past 8-yr olds. No significant learning effect was found in the current data. There were 20 sentences which differed from the rest. Boys and girls performance was equal. The study shows that it is possible to use the HINT for normal-hearing children from six years of age. Findings of the current study concur with the literature on age effects in auditory processing abilities, increase with age and larger inter-subject variability in lower ages.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.subjectHINT-Csv
dc.subjectbarnaudiometrisv
dc.subjecttalaudiometrisv
dc.subjecttallistorsv
dc.subjectspeach materialsv
dc.subjectchildren´s audiometrysv
dc.titleUtvärdering av svenska HINT-listor på normalhörande barn i åldrarna 6-11 årsv
dc.title.alternativeEvaluation of the Swedish HINT on normal-hearing children in the age 6-11 yearsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record