Gränslös kommunikation. Kommunikation i ett globalt företag under förändring
Abstract
Titel
Gränslös kommunikation Kommunikationen i ett globalt företag under förändring
Författare
Åsa Borg
Kurs
Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap avancerad nivå
Handledare
Annika Bergström
Termin
VT 2011
Syfte
Att undersöka hur kommunikationen fungerat i ett globalt företag under förändring.
Metod och material
Kvantitativ enkätundersökning på ett totalurval av 138 mellanchefer på Volvo Business Services. 83 personer svarade vilket gav en svarsfrekvens på 60 procent
Huvudresultat
Med hjälp av en webbenkät har jag undersökt hur kommunikationen fungerat i det globala företaget Volvo Business Services under en förändring. Resultaten visade att en stor del av mellancheferna i företaget ansåg att informationen varit tillräcklig men att en betydande del ändå inte var nöjd med kommunikationen som gått ut. De upplevde då svårigheter att svara på frågor från anställda. Det visade sig även att mellancheferna föredrog att få informationen genom andra kanaler än de kanaler de fick. Här syntes det tendenser att de kanalerna som visade sig vara populärast var de som mottagarna inte själva behövde söka upp, utan de som kom direkt till dem. Vidare konstaterades det att kommunikationen över de kulturella gränserna behöver förbättras.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-10-07Author
Borg, Åsa
Keywords
Kommunikation
förändring
förändringskommunikation
internkommunikation
organisationskommunikation
globalt
mellanchefer
Volvo
kultur
interkulturell
Series/Report no.
Examensarbete
D193
Language
swe