Show simple item record

dc.contributor.authorM. Anderson, Arneswe
dc.date.accessioned2006-12-01swe
dc.date.accessioned2007-02-09T11:15:33Z
dc.date.available2007-02-09T11:15:33Z
dc.date.issued1999swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/2785
dc.description.abstractI ringa utsträckning diskuteras graden av konkurrens. En förklaring kan vara, att konkurrensuppfattningen härrör från neoklassisk teori. En mera realistisk konkurrensuppfattning vinns genom att utgå från SCP-paradigmet. Med hjälp av detta paradigm kan urskiljas tre grupper av begrepp, vilka har inverkan på konkurrensintensiteten, nämligen de strukturella marknadsvillkoren, aktörernas mål och aktörernas agerande för att uppnå målen. Konkurrensintensiteten på en marknad påverkas också av externa faktorer, såsom konjunkturförändringar, teknisk utveckling och legala förändringar.Konkurrensintensiteten påverkas även av informationen på marknaden och individernas inställning till konkurrens.swe
dc.format.extent93556 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesWorking Papers in Economics, nr 1999:16swe
dc.subjectKonkurrensintensitet; neoklassisk teori; SCP-paradigmet; marknadsstruktur; aktörernas mål; marknadsagerande; voice-mekanswe
dc.titleKonkurrensintensiteten på marknader - vad påverkan den?swe
dc.type.svepReportswe
dc.contributor.departmentDepartment of Economicsswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid2414swe
dc.subject.svepEconomicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record