dc.contributor.author | Savarani, Samira | |
dc.contributor.author | Wahlén, Ylva | |
dc.date.accessioned | 2011-10-26T09:13:11Z | |
dc.date.available | 2011-10-26T09:13:11Z | |
dc.date.issued | 2011-10-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/27917 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problemformulering: Globaliseringen och samhällets informations-utveckling under 90-talet förändrade den traditionella ekonomistyrningen då intresset för icke-finansiella faktorer inom ekonomistyrningen tog fart och sedan har ökat i hög grad under senare år. Företag kan inte längre vara konkurrenskraftiga genom att bara tillgodose sina materiella resurser. Istället krävs idag att såväl organisationer, tillverkningsföretag som tjäns-teföretag både ser till sina materiella och immateriella resurser. Det Balanserade styrkortet har varit ett svar på detta. Modellen har till att börja med varit tänkt och använd av privata sidan men visat sig passa ickevinstdrivande organisationer lika bra om inte bättre varför det gör det intressant att undersöka följande frågor: 1. Finns det överensstämmelse mellan olika organisatoriska nivåer i en statlig myndighet vad gäller uppfattningen om Balanserat styrkort med avseende på dess syften och användnings-områden? 2. Vad kan det finnas för förklaringar till eventuella skillnader som föreligger vad gäller uppfattningen om Balanserat styrkort med avseende på dess syften och användningsområden? Syfte: Studien har i syfte att undersöka om det råder en överensstämmelse mellan olika organisatoriska nivåer vad gäller uppfattningen om hur viktigt styrkortet är för att bidra till uppfyllelsen av myndighetens uppställda styrkortssyften samt hur viktigt styrkortet är för uppställda användningsområden. Därtill syftar studien till att undersöka potentiella förklar-ingar till eventuella skillnader. Metod: Studien är baserad på det empiriska material som samlats in genom personliga inter-vjuer med medarbetare inom den valda myndigheten. Det empiriska materialet har analyserats med hjälp av den teoretiska referensramen och vissa slutsatser har därefter kunnat dras. Resultat och slutsatser: Genom denna studie har det framgått att skillnader vad gäller upp-fattningen om det Balanserade styrkortet föreligger mellan vissa organisatoriska nivåer inom Trafikverket. Förklaringar till skillnader som har identifierats har i många fall varit en fråga om brist i kommunikation av modellen; vad den innebär och dess roll i Trafikverket. Det finns även vissa organisatoriska förklaringar till de observerade skillnaderna. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 10-11-116M | sv |
dc.title | Går styrningen som på räls eller har den spårat ur? En fallstudie inom Trafikverket | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |