Vad spelar sexualiteten för roll? En queerdidaktisk genusanalys av ungdomsromanen Spelar roll av Hans Olsson
Abstract
Uppsatsen syfte är att problematisera dikotomin maskulint/feminint och subjekten män/kvinnor, samt att införa ett icke-heterosexuellt perspektiv in i genusforskningen kring ungdomslitteratur. Detta görs utifrån teoretiker som Judith Butler, R.W. Connell och Judith Halberstam. Som utgångspunkt för den hermeneutiskt textinterna analysen används ungdomsromanen Spelar roll av Hans Olsson. Uppsatsen har också ett didaktiskt syfte där det efterfrågas en större medvetenhet kring ämnet sexuell läggning i skolan och utgår från litteraturdidaktikerna Louise M. Rosenblatt och Gunilla Molloy. Analysen fokuserar på hur protagonisten i romanen väljer att göra sin performativa maskulinitetskonstruktion.
I analysen framträder tre centrala teman: Maskulinitetskonstruktion i homosociala och homosexuella situationer, maskulinitetskonstruktion i heterosexuella relationer samt kroppen och dess fysiska reaktioner i sexuella kontexter. Protagonisten kan sägas konstruera sin maskulinitet med maskulina män som förebilder och feminina kvinnor som motpoler. Men det finns även en tydlig ambivalens mellan att vara kille och att vara bög i protagonistens föreställningsvärld och dikotomin maskulin/feminin är alltid närvarande.
Degree
Student essay
Date
2011-10-26Author
Berglund, Daniel
Keywords
genus
queer
litteraturdidaktik
homosexualitet
maskulinitet
ungdomslitteratur
litteraturvetenskap
Language
swe