Ångestpatienters upplevelser av mötet med sjukvårdens personal. – en kvalitativ studie
Abstract
Syfte
Denna uppsats syftar till att undersöka hur personer med ångestproblematik upplever mötet med sjukvårdens personal. Fokus ligger på de förväntningar personerna har på sjukvård innan de blir patienter och hur väl sjukvården lever upp till förväntningarna. Även deras upplevelser av bemötande, vårdrelation och behandling undersöks.
Metod
För att undersöka personernas upplevelser och erfarenheter har jag använt mig av kvalitativa djupintervjuer. Intervjuerna var semistrukturerade med öppna, neutrala frågor och sammanlagt intervjuades fyra kvinnor. Dessa har eller har haft olika typer av ångestproblematik.
Resultat
Resultatet består av tre stadier: att bli patient, att vara patient och att inte längre vara patient. Personerna har fått anpassa sig efter sjukvårdens organisation och ramar. De har blivit hänvisade fram och tillbaka till olika vårdinstanser och det dröjer innan de får rätt vård. Vården som efterfrågas är ofta samtal men istället erbjuds de i första hand medicin. Några av dem får psykologkontakt men inte heller det är en självklar lyckad behandling. Patienterna efterfrågar en sorts hjälp men erbjuds någonting annat. Under tiden lär de sig hur de själva kan hantera ångesten. Efter många försök får de flesta av dem vård som lever upp till deras förväntningar och det är först då som personerna upplever att de börjar må bättre.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-11-18Author
Heidari, Natascha
Keywords
ångest, vård, vårdrelation, bemötande, hjälpförväntningar
Language
swe