Gå ut för att lära in
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med vårt arbete är undersöka hur lärare knyter samman praktisk och teoretisk undervisning. Vårt andra
syfte är att försöka få kunskap om hur lärare ser på elevers olika sätt att inhämta ny kunskap på. Våra
frågeställningar lyder så här:
- Hur knyts den teoretiska och praktiska undervisningen samman?
- Hur ser lärarna på elevers olika sätt att ta in ny kunskap.
Vårt arbete grundar sig på en kvalitativ studie som vi har genomfört på fyra olika grundskolor i Göteborg. Vår
kvalitativa studie består av fem intervjuer med verksamma lärare. Förutom lärarna har vi även intervjuat
forskaren Anders Szczepanski. En forskare som står bakom utomhuspedagogiken i Sverige.
Resultatet från intervjuerna visar på att lärarna vill knyta samman den teoretiska och praktiska kunskapen i
undervisningen. Lärarna och Szczepanski betonar vikten av att se till varje elevs olikheter och på bästa sätt ta
tillvara på varje individs kunskaper, för att på detta sätt anpassa undervisningen efter det eleverna behöver. Vi
har genom intervjuer och litteratur kommit fram till att det är viktigt att hitta ett samspel mellan teori och praktik
i undervisningen. Däremot har vi insett att det krävs mycket tid för undervisningen i utomhusmiljön för att det
ska fungera i praktiken. Dock anser vi att man som lärare måste ta tillvara på alla elevers olikheter.
Vi anser att vår studie kommer att ha stor betydelse för vårt kommande arbete som lärare. Detta för att vi anser
att det är viktigt att lärarna på bästa sätt försöker knyta samman teori och praktik i undervisningen. Det handlar
om att man som lärare ska anpassa och variera undervisningen till varje individ för att de ska få möjlighet att
inhämta ny kunskap på bästa sätt.
Degree
Student essay