• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Världens bästa metod för att stimulera språkutveckling? – en kvalitativ studie i hur och varför förskollärare använder musik i språkstimulerande syfte.

Abstract
Sammanfattning Syfte Syftet är att undersöka hur musik, på musikprofilerade förskolor, kan stimulera barns språkutveckling samt att få en fördjupad bild av hur förskollärare använder musik som medel för detta. De frågeställningar vi utgår från är: Hur ser det praktiska arbetet kring musik som språkstimulerande medel ut i förskolan? och Hur tänker förskol- lärare om musikens roll för barns språkutveckling? Anledningen till att vi valde att genomföra vår undersökning på musikprofilerade förskolor är för att vi är intresserade av hur de jobbar med musik och om de har något språk- ligt syfte kopplat till musiksamlingarna. Metod Rapporten är en kvalitativ studie med intervju som undersökningsmetod. Undersökningsgruppen är bestående av fyra förskollärare och en fritidspedagog. För att öka reliabiliteten har vi spelat in intervjuerna och transkriberat dem för att sedan koppla till tidigare forskning. Uppsatsen är baserad på tidigare forskning samt intervjusvar från fem respondenter verksamma på musikprofilerade förskolor. Eftersom studien bara utgår från dessa fem kan vi inte dra några generella slutsatser utifrån resultatet. Resultat Resultat av vår undersökning visar att pedagogerna jobbar medvetet med att utveckla barns språk via musik. Alla respondenter är medvetna om musikens betydelse för barns språkutveckling. Genom musiken tränar barnen på begrepp, uttal, språkets rytm samt språkmelodi. Utifrån vår undersökning framkommer det att rim och ramsor är ett bra sätt för att stimulera barns språkutveckling. En gemensam nämnare för samtliga respondenter är att de ser musiken som ett redskap som skapar gemenskap där alla kan vara delaktiga utifrån sina språkliga förutsätt- ningar. Betydelsen för läraryrket Vi har kommit fram till att musiken har en betydande roll gällande barns språkutveckling. Genom musiken får barnen möjlighet till att öva på flera viktiga aspekter inom språkutvecklingen så som exempelvis att lära sig ljuda. Med denna rapport har vi förhoppning om att sprida vidare arbetssätt och idéer gällande musik kopplat till språkutveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28138
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28138_1.pdf (453.7Kb)
Date
2011
Author
Bergqvist, Åsa
Henriksson, Catharina
Keywords
Musik
språk
språkutveckling
musikprofilerad för
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV