Världens bästa metod för att stimulera språkutveckling? – en kvalitativ studie i hur och varför förskollärare använder musik i språkstimulerande syfte.
Abstract
Sammanfattning
Syfte
Syftet är att undersöka hur musik, på musikprofilerade förskolor, kan stimulera barns språkutveckling samt att få
en fördjupad bild av hur förskollärare använder musik som medel för detta. De frågeställningar vi utgår från är:
Hur ser det praktiska arbetet kring musik som språkstimulerande medel ut i förskolan? och Hur tänker förskol-
lärare om musikens roll för barns språkutveckling? Anledningen till att vi valde att genomföra vår undersökning
på musikprofilerade förskolor är för att vi är intresserade av hur de jobbar med musik och om de har något språk-
ligt syfte kopplat till musiksamlingarna.
Metod
Rapporten är en kvalitativ studie med intervju som undersökningsmetod. Undersökningsgruppen är bestående av
fyra förskollärare och en fritidspedagog. För att öka reliabiliteten har vi spelat in intervjuerna och transkriberat
dem för att sedan koppla till tidigare forskning. Uppsatsen är baserad på tidigare forskning samt intervjusvar från
fem respondenter verksamma på musikprofilerade förskolor. Eftersom studien bara utgår från dessa fem kan vi
inte dra några generella slutsatser utifrån resultatet.
Resultat
Resultat av vår undersökning visar att pedagogerna jobbar medvetet med att utveckla barns språk via musik.
Alla respondenter är medvetna om musikens betydelse för barns språkutveckling. Genom musiken tränar barnen
på begrepp, uttal, språkets rytm samt språkmelodi. Utifrån vår undersökning framkommer det att rim och ramsor
är ett bra sätt för att stimulera barns språkutveckling. En gemensam nämnare för samtliga respondenter är att de
ser musiken som ett redskap som skapar gemenskap där alla kan vara delaktiga utifrån sina språkliga förutsätt-
ningar.
Betydelsen för läraryrket
Vi har kommit fram till att musiken har en betydande roll gällande barns språkutveckling. Genom musiken får
barnen möjlighet till att öva på flera viktiga aspekter inom språkutvecklingen så som exempelvis att lära sig
ljuda. Med denna rapport har vi förhoppning om att sprida vidare arbetssätt och idéer gällande musik kopplat till
språkutveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Bergqvist, Åsa
Henriksson, Catharina
Keywords
Musik
språk
språkutveckling
musikprofilerad för
Language
sv