dc.contributor.author | Nilsson, Elise | sv |
dc.contributor.author | Rosén, Klara | sv |
dc.date.accessioned | 2011-12-20T10:49:31Z | |
dc.date.available | 2011-12-20T10:49:31Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28139 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syfte
Syftet med undersökningen var att ta reda på vad gambisk hemkultur respektive skolkultur kan lära oss om
hur vi kan ta tillvara och arbeta med estetiska läroprocesser i förskola och skola.
H uvudfråga
Hur och i vilket syfte använder man sig av estetiska uttrycksmedel i formell och informell lärandemiljö ?
M etod och material
Vi har gjort en kvalitativ undersökning baserad på samtalsintervjuer och observationer på två förskolor, en
högstadieskola, en skola för synskadade och i hemmiljö hos två gambiska familjer.
Resultat
Vår studie visar att arbeta med estetiska uttrycksmedel är ett mycket användbart pedagogiskt redskap.
Musik, sagoberättande och drama är en typ av kommunikation som utvecklar förmågan till samspel och
som kan skapa kontakt. Att sjunga och musicera är ett roligt och effektivt sätt att använda i
lärandesituationer och det hjälper eleverna att minnas. Sagoberättande, dramatisering och musik kan även
användas i syfte att förmedla historia. Det går ej att generalisera resultatet.
Betydelse för läraryr ket
Vår studie visar att pedagoger kan lära sig mycket utav en kultur som har en muntlig tradition. Studien
visar hur vi kan arbeta med estetiska uttrycksmedel i förskola och skola.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Estetiska läroprocesser | sv |
dc.subject | Gambia | sv |
dc.subject | muntlig kultur | sv |
dc.subject | m | sv |
dc.title | Våra sånger, danser och sagor har betydelse för lärandet | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |