Visa enkel post

dc.contributor.authorNilsson, Elisesv
dc.contributor.authorRosén, Klarasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:49:31Z
dc.date.available2011-12-20T10:49:31Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28139
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte Syftet med undersökningen var att ta reda på vad gambisk hemkultur respektive skolkultur kan lära oss om hur vi kan ta tillvara och arbeta med estetiska läroprocesser i förskola och skola. H uvudfråga Hur och i vilket syfte använder man sig av estetiska uttrycksmedel i formell och informell lärandemiljö ? M etod och material Vi har gjort en kvalitativ undersökning baserad på samtalsintervjuer och observationer på två förskolor, en högstadieskola, en skola för synskadade och i hemmiljö hos två gambiska familjer. Resultat Vår studie visar att arbeta med estetiska uttrycksmedel är ett mycket användbart pedagogiskt redskap. Musik, sagoberättande och drama är en typ av kommunikation som utvecklar förmågan till samspel och som kan skapa kontakt. Att sjunga och musicera är ett roligt och effektivt sätt att använda i lärandesituationer och det hjälper eleverna att minnas. Sagoberättande, dramatisering och musik kan även användas i syfte att förmedla historia. Det går ej att generalisera resultatet. Betydelse för läraryr ket Vår studie visar att pedagoger kan lära sig mycket utav en kultur som har en muntlig tradition. Studien visar hur vi kan arbeta med estetiska uttrycksmedel i förskola och skola.      sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEstetiska läroprocessersv
dc.subjectGambiasv
dc.subjectmuntlig kultursv
dc.subjectmsv
dc.titleVåra sånger, danser och sagor har betydelse för lärandetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post