Show simple item record

dc.contributor.authorFors, Emeliesv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:49:42Z
dc.date.available2011-12-20T10:49:42Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28141
dc.description.abstractArbetet mot mobbning och andra former av kränkande behandling tar stor plats i skolan. Men hur genomförs detta arbete bäst? Vilka metoder och tillvägagångssätt är de mest effektiva när det gäller att förebygga och motverka mobbning? Och hur bestäms vilka metoder som ska användas? Ett sätt att arbeta mot mobbning är att använda ett så kallat antimobbningsprogram. Ett av de vanligast förekommande och det kanske mest kända programmet mot mobbning är Friends. Idag tycks antimobbningsprogrammen vara helt självklara på skolorna, något som kan beskrivas som ”domesticering”. Min användning termen domesticering och uppsatsens teoretiska ramverk är inspirerad av Claes Ohlssons avhandling Folkets fonder? (007). Ohlsson pekar i sin avhandling på fyra olika dimensioner av domesticering: individualisering, intimisering, informalisering och legitimering samt hur dessa framträder i text. Uppsatsen syftar ytterst till att undersöka hur antimobbningsprogram domesticeras på skolorna idag. Mer precist är det Friends medverkan till denna domesticering som undersöks genom textanalys. Med hjälp av argumentations- och retorisk analys prövas vilka argument som Friends framför och vilken roll dessa argument skulle kunna spela i en domesticeringsprocess. Resultaten av analysen visar att samtliga av de domesticerande drag som Ohlsson identifierat förekommer i Friends argumentation och marknadsföring. Dessutom visar den retoriska analysen att argumentationen innehåller många anspelningar på känslor. Materialet utgörs främst av presentations- och informationsmaterial som tillhandahålls av Friends på www.friends.se, men även av tidningarna Friends Magazine och Kompis. Kunskapen om hur man argumenterar och vilka retoriska grepp som finns innebär att kunna skilja på och identifiera när någon vädjar till intellektet med förnuftiga argument eller enbart anspelar på känslor. Denna uppsats utbildningsvetenskapliga relevans ligger också här. Genom att lyfta fram argument, och genom att undersöka hur dessa argument medverkar till att antimobbningsprogram upplevs som oemotsagda och naturliga, betonas vikten av att som lärare förhålla sig ifrågasättande till sådant som framstår som självklart.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectAntimobbningsprogramsv
dc.subjectdomesticeringsv
dc.titleSjälvklara antimobbningsprogram? En studie av Friends marknadsföring och argumentation.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record