dc.description.abstract | Arbetet mot mobbning och andra former av kränkande behandling tar stor plats i skolan. Men hur genomförs
detta arbete bäst? Vilka metoder och tillvägagångssätt är de mest effektiva när det gäller att förebygga och
motverka mobbning? Och hur bestäms vilka metoder som ska användas?
Ett sätt att arbeta mot mobbning är att använda ett så kallat antimobbningsprogram. Ett av de vanligast
förekommande och det kanske mest kända programmet mot mobbning är Friends. Idag tycks
antimobbningsprogrammen vara helt självklara på skolorna, något som kan beskrivas som ”domesticering”. Min
användning termen domesticering och uppsatsens teoretiska ramverk är inspirerad av Claes Ohlssons avhandling
Folkets fonder? (007). Ohlsson pekar i sin avhandling på fyra olika dimensioner av domesticering:
individualisering, intimisering, informalisering och legitimering samt hur dessa framträder i text.
Uppsatsen syftar ytterst till att undersöka hur antimobbningsprogram domesticeras på skolorna idag. Mer
precist är det Friends medverkan till denna domesticering som undersöks genom textanalys. Med hjälp av
argumentations- och retorisk analys prövas vilka argument som Friends framför och vilken roll dessa argument
skulle kunna spela i en domesticeringsprocess. Resultaten av analysen visar att samtliga av de domesticerande
drag som Ohlsson identifierat förekommer i Friends argumentation och marknadsföring. Dessutom visar den
retoriska analysen att argumentationen innehåller många anspelningar på känslor. Materialet utgörs främst av
presentations- och informationsmaterial som tillhandahålls av Friends på www.friends.se, men även av
tidningarna Friends Magazine och Kompis.
Kunskapen om hur man argumenterar och vilka retoriska grepp som finns innebär att kunna skilja på och
identifiera när någon vädjar till intellektet med förnuftiga argument eller enbart anspelar på känslor. Denna
uppsats utbildningsvetenskapliga relevans ligger också här. Genom att lyfta fram argument, och genom att
undersöka hur dessa argument medverkar till att antimobbningsprogram upplevs som oemotsagda och naturliga,
betonas vikten av att som lärare förhålla sig ifrågasättande till sådant som framstår som självklart. | sv |