Visa enkel post

dc.contributor.authorHolters, Adamsv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:49:48Z
dc.date.available2011-12-20T10:49:48Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28142
dc.description.abstractSyfte och frågeställningar: Syftet med vår studie är att skapa ett enkelt och konkret arbetsmaterial inom ämnet genus för år 1 – 3. Uppsatsens huvudsakliga frågeställningar är hur genusteori kan konkretiseras i ett arbetsmaterial för årskurs 1 till 3, vilka metoder främjar konkretiseringen samt hur arbetsmaterialet utformas i relation till Lgr11 och Skollagen. Metod: Vår undersökning är en kvalitativ litteraturstudie. Vi har använt oss av hermeneutisk metod då vi utifrån vår förförståelse utskiljt vissa begrepp som vi finner centrala för vår undersökning. Vi har även genomfört en förstudie som bestod av samtal med elever i vår tänka åldersgrupp. Vi har sedan kontinuerligt under undersökningen prövat dessa begrepps relevans samt den teoretiska kunskap vi samlat in genom samtal med pedagoger och elevgrupper. Eftersom vårt syfte med undersökningen är att skapa ett konkret arbetsmaterial har vi även genomfört praktiskt arbete. Resultat: Vårt arbetsmaterial består av handledning och material till tre lektionstillfällen. Varje lektionstillfälle inleds med en berättelse, därefter följer en övning. Dessa övningar består av en samtalsövning, en dramaövning samt en skrivövning. För oss var det viktigt att arbetssätten främjade samarbete mellan eleverna där eleverna lär av varandra och tar del av varandras perspektiv. En viktig utgångspunkt för oss under hela studien har varit att skapa ett material som möjliggör för eleverna att se sin egen och andras situation utifrån ett annat perspektiv. Att konkretisera och tala om genus och genusproblematiker med yngre barn har för oss inneburit att skapa situationer där de själva kan reflektera kring sin egen roll samt andras roller och förutsättningar. Vår förhoppning är att vårt arbetsmaterial kan skapa förutsättningar för pedagoger att arbeta mer med genus, starta upp ett mer kontinuerligt arbete med genus eller som en introduktion till att börja arbeta med genus.        sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectgenussv
dc.subjectgenusteorisv
dc.subjectarbetsmaterialsv
dc.subjectyngre åldrarsv
dc.subjectdsv
dc.title”Jag tror det handlar om makt” - En kvalitativ studie hur genusteori kan konkretiseras i ett arbetsmaterial för yngre åldrarsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post