dc.contributor.author | Winsth, Carl-Johan | sv |
dc.date.accessioned | 2011-12-20T10:50:04Z | |
dc.date.available | 2011-12-20T10:50:04Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28145 | |
dc.description.abstract | Min undersökning är uppdelad i tre delsyften som har sitt ursprung i att vilja lyfta fram alternativ till en
traditionell matematikundervisning. Det är relevant att studera olika sätt att lära sig matematik då resultat från
stora internationella studier visar på sämre kunskap hos svenska elever. Det alternativ jag vill undersöka är att
använda sig av estetiska uttrycksformer och estetiska läroprocesser i undervisningen. Mer specifikt är jag
intresserad av en ämnesintegrering mellan matematik och musik. Jag har därför granskat Lgr 11 för att se vilken
betydelse estetiska läroprocesser och estetiska uttrycksformer ges samt se vilket stöd det finns för en
ämnesintegrering. Jag har även undersökt två undervisningsmaterial som integrerar matematik och musik. Dessa
har undersökts utifrån olika estetiska perspektiv på läroprocesser samt hur väl materialet behandlar det centrala
innehållet i kursplanerna i matematik och musik. Undersökningen riktar sig mot årskurs 1-3. Mina
frågeställningar är:
!Vilken roll har estetiska läroprocesser och estetiska uttrycksformer i Lgr 11?
!Vilket stöd finns det i Lgr 11 för en ämnesintegrering av matematik och musik?
!Vilken relation har undervisningsmaterial till olika estetiska perspektiv på läroprocessen?
!Vilka av matematikens och musikens centrala innehåll i Lgr 11 för årskurs 1-3 behandlar
undervisningsmaterial?
I arbetet har jag gjort en litteraturgenomgång av forskning och teoretiska utgångspunkter för att sedan granska
tryckta källor i form av styrdokument och undervisningsmaterial. Jag har funnit att det i Lgr 11 finns stöd för en
ämnesintegrering av matematik och musik. Utifrån mina teoretiska utgångspunkter och perspektiv har jag funnit
att estetiska uttrycksformer och estetiska läroprocesser ges stor betydelse i styrdokumenten. De två
undervisningsmaterial jag undersökt skiljer sig mycket åt, både i vilka centrala innehåll som behandlas och i
vilken syn de har på estetikens funktion inom matematiken. Jag kommer fram till att undervisningsmaterialet
Mattemusik fungerar utmärkt om man vill arbeta ämnesintegrerat med matematik och musik. En granskning av
styrdokumenten är alltid relevant för alla i skolan och granskningen visar att man inte kan ignorera de estetiska
uttrycksformerna eller estetiska läroprocesser. Oavsett om det gäller matematik eller hela skolans verksamhet.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Estetiska läroprocesser | sv |
dc.subject | matematik | sv |
dc.subject | musik | sv |
dc.subject | ämnesin | sv |
dc.title | Mattemusik eller matte och musik - en granskning av Lgr 11 och undervisningsmaterial utifrån användandet av estetiska läroprocesser | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |