Show simple item record

dc.contributor.authorWinsth, Carl-Johansv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:50:04Z
dc.date.available2011-12-20T10:50:04Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28145
dc.description.abstractMin undersökning är uppdelad i tre delsyften som har sitt ursprung i att vilja lyfta fram alternativ till en traditionell matematikundervisning. Det är relevant att studera olika sätt att lära sig matematik då resultat från stora internationella studier visar på sämre kunskap hos svenska elever. Det alternativ jag vill undersöka är att använda sig av estetiska uttrycksformer och estetiska läroprocesser i undervisningen. Mer specifikt är jag intresserad av en ämnesintegrering mellan matematik och musik. Jag har därför granskat Lgr 11 för att se vilken betydelse estetiska läroprocesser och estetiska uttrycksformer ges samt se vilket stöd det finns för en ämnesintegrering. Jag har även undersökt två undervisningsmaterial som integrerar matematik och musik. Dessa har undersökts utifrån olika estetiska perspektiv på läroprocesser samt hur väl materialet behandlar det centrala innehållet i kursplanerna i matematik och musik. Undersökningen riktar sig mot årskurs 1-3. Mina frågeställningar är: !Vilken roll har estetiska läroprocesser och estetiska uttrycksformer i Lgr 11? !Vilket stöd finns det i Lgr 11 för en ämnesintegrering av matematik och musik? !Vilken relation har undervisningsmaterial till olika estetiska perspektiv på läroprocessen? !Vilka av matematikens och musikens centrala innehåll i Lgr 11 för årskurs 1-3 behandlar undervisningsmaterial? I arbetet har jag gjort en litteraturgenomgång av forskning och teoretiska utgångspunkter för att sedan granska tryckta källor i form av styrdokument och undervisningsmaterial. Jag har funnit att det i Lgr 11 finns stöd för en ämnesintegrering av matematik och musik. Utifrån mina teoretiska utgångspunkter och perspektiv har jag funnit att estetiska uttrycksformer och estetiska läroprocesser ges stor betydelse i styrdokumenten. De två undervisningsmaterial jag undersökt skiljer sig mycket åt, både i vilka centrala innehåll som behandlas och i vilken syn de har på estetikens funktion inom matematiken. Jag kommer fram till att undervisningsmaterialet Mattemusik fungerar utmärkt om man vill arbeta ämnesintegrerat med matematik och musik. En granskning av styrdokumenten är alltid relevant för alla i skolan och granskningen visar att man inte kan ignorera de estetiska uttrycksformerna eller estetiska läroprocesser. Oavsett om det gäller matematik eller hela skolans verksamhet.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEstetiska läroprocessersv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectmusiksv
dc.subjectämnesinsv
dc.titleMattemusik eller matte och musik - en granskning av Lgr 11 och undervisningsmaterial utifrån användandet av estetiska läroprocessersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record