• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Snuggimals och Hot Wheels

Abstract
Sammanfattning:   Syftet med denna uppsats  är att genomföra en kvalitativ undersökning av hur leksaksreklam och leksakspresentationer ser ut ur ett genusperspektiv. Uppsatsen huvudfråga är om och hur olika genusstereotyper och symboler används i leksaksreklamen. Dessa frågor mynnar sedan ut i en diskussion kring skolans uppgift i sammanhanget. Uppsatsens teoretiska perspektiv vilar på en grund från genusvetenskapen och inom socialpsykologin: socialisation. Både genusvetenskapen och socialisationsteorin menar att genus är något som utvecklas och görs i samspel med omgivningen och dess normsystem. Frågeställningarna har undersökts genom kvalitativa bildanalyser av dels produktbilder och bildtext på leksaker från hemsidor och dels genom analys av reklamfilmer från Cartoon Network. Bildsemiotik är den teori som används som stöd för metoden. Resultatet av bildanalyserna visar att det material som analyserats är stereotypa representationer av genus och leksaker. Symboler används genom olika färger och olika teman som är centrala för pojk- och flickreklam. I flickreklamen används nästan enbart rosa och pasteller, vilket aldrig förekommer i pojkreklamen. Pojkreklamen har ett bredare spektrum av färger. Flickreklamerna bar ofta på omvårdande eller glamourösa konnotationer medan pojkreklamen innehöll äventyr, fart och konkurrens. Vi lever i en visuell kultur och vi som pedagoger möter eleverna dagligen och är enligt styrdokumenten ålagda att motverka traditionella genusroller och ge alla samma möjligheter oavsett kön. För att kunna arbeta med genus måste vi pedagoger också vara medvetna om de bilder och budskap kring genus som barnen möter i sin vardag. Forskningen är oenig kring i vilken utsträckningsgrad reklamen påverkar barnen men den är ändå en del i ett sammanhang av olika socialisationsagenter.          
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28146
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28146_1.pdf (496.3Kb)
Date
2011
Author
Nödtveidt, Anna
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV