Räcker jag till? -en uppsats om det yttre ögat och dess påverkan på barn och ungdomar
Abstract
Syftet med mitt examensarbete har varit att skärskåda begreppet ”det yttre ögat”,
dess uppkomst och konsekvenser för lärande och utövande av musik. Jag ville ta
reda på hur och när det vaknar hos barn och ungdomar och hur det påverkar
förmågan att våga prova, ”lämna sig själv ifred” och tillåtelsen att göra misstag i sitt
eget musicerande. Vilka olika förklaringsteorier och orsaksmodeller finns för detta?
Kan man förebygga att detta händer? Vilka pedagogiska metoder finns? Genom fyra
kvalitativa intervjuer med musikdramatikpedagoger har jag fått inblick i deras
erfarenhet kring detta fenomen och även tagit del av deras didaktiska tips. Med en
genomfattande litteraturgenomgång har jag belyst olika teorier och förklarings-
modeller utifrån bland annat psykodynamisk och kognitiv teori, samt nyare
forskning kring mental träning och rampfeber. Jag har kommit fram till att
uppvaknandet av det självcensurerande yttre ögat sker senast i förpuberteten, mycket
på grund av en önskan att passa in i det sociala umgänget. Detta resulterar i en
begränsning av hur mycket barnet/ungdomen vågar prova sina vingar, både
musikaliskt och individualistiskt. Mitt arbete kan i dess omfattning endast ses som
en pilotstudie i ett komplext och alltför outforskat ämne. Dess didaktiska
konsekvenser för läraryrket hoppas jag dock resulterar i en mer reflekterad och
insiktsfull undervisning för de aktuella åldrarna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Thunström, Anna
Keywords
Det yttre ögat
självcensur
scenskräck
prestatio
Language
sv