dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med examensarbetet är att undersöka vilka attityder och förhållningssätt elever i årskurs 9 har till ämnet
Bild. Metod för undersökningen är kvantitativa enkäter samt kvalitativa intervjuer. Materialet som behandlas
består av enkäter riktad till 0 elever samt intervjuer med 4 elever i årskurs 9.
Min undersökning visar att eleverna ser ämnet Bild som mindre viktigt jämfört med andra skolämnen, och att de
inte tror sig ha nytta av ämneskunskaperna vare sig i sin framtida utbildning, sitt yrke eller sitt privatliv.
De anser inte heller att det är viktigt att få ett högt betyg i Bild, utan prioriterar ämnen av teoretisk natur i första
hand. Eleverna vet inte riktigt varför man har Bild i skolan och vad undervisningen ska syfta till, förutom för de
elever som har ett eget bildintresse och som tänker sig ett konstnärligt yrke. De menar att Bild har låg status i
skolan, men att ämnet fyller en funktion och har ett värde i att vara roligt och avkopplande. Undersökningen har
betydelse och relevans för läraryrket, då eleverna i högre grad behöver medvetandegöras om bildämnets bredd
och funktion i att gestalta, kommunicera och problematisera tankar, omständigheter och upplevelser. På så sätt
kan ämnet också växa i status och betydelse i elevernas ögon, när undervisningen görs mer meningsfull och tar
ett större, uppdaterat perspektiv på vad bildskapande arbete kan vara.
1 | sv |