Show simple item record

dc.contributor.authorHanson, Sarasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:50:54Z
dc.date.available2011-12-20T10:50:54Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28154
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med examensarbetet är att undersöka vilka attityder och förhållningssätt elever i årskurs 9 har till ämnet Bild. Metod för undersökningen är kvantitativa enkäter samt kvalitativa intervjuer. Materialet som behandlas består av enkäter riktad till 0 elever samt intervjuer med 4 elever i årskurs 9. Min undersökning visar att eleverna ser ämnet Bild som mindre viktigt jämfört med andra skolämnen, och att de inte tror sig ha nytta av ämneskunskaperna vare sig i sin framtida utbildning, sitt yrke eller sitt privatliv. De anser inte heller att det är viktigt att få ett högt betyg i Bild, utan prioriterar ämnen av teoretisk natur i första hand. Eleverna vet inte riktigt varför man har Bild i skolan och vad undervisningen ska syfta till, förutom för de elever som har ett eget bildintresse och som tänker sig ett konstnärligt yrke. De menar att Bild har låg status i skolan, men att ämnet fyller en funktion och har ett värde i att vara roligt och avkopplande. Undersökningen har betydelse och relevans för läraryrket, då eleverna i högre grad behöver medvetandegöras om bildämnets bredd och funktion i att gestalta, kommunicera och problematisera tankar, omständigheter och upplevelser. På så sätt kan ämnet också växa i status och betydelse i elevernas ögon, när undervisningen görs mer meningsfull och tar ett större, uppdaterat perspektiv på vad bildskapande arbete kan vara. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBildsv
dc.subjectvisuelltsv
dc.subjectestetiksv
dc.subjectmedialtsv
dc.title”Inte som andra ämnen.” En studie av niondeklassares åsikter om skolämnet Bildsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record