”Alltså, en Bert-bok räcker” – En studie av lärares attityd till högläsning i klassrummet
Abstract
Sammanfattning:
Uppsatsens syfte är att studera lärares attityd till högläsning i klassrummet. Det vill säga hur de genomför
högläsning som undervisningsform och vilka böcker de föredrar att läsa högt ur. Frågeställningarna är:
Vilka attityder finns bland lärare angående högläsning?
Hur tas högläsningsstunden till vara i skolan, enligt lärarna?
Vilka böcker uppger lärarna vara populära att använda till högläsning i låg- och mellanstadiet?
Genom kvalitativa intervjustudier har jag intervjuat fyra olika lärare om hur de beskriver att deras undervisning
ser ut vad gäller högläsning. De inspelade intervjuerna har transkriberats och analyserats utifrån tidigare
forskning inom ämnet samt utifrån det sociokulturella perspektivet som är den teoretiska anknytningen i
uppsatsen.
Studien redogör för hur fyra lärare förhåller sig till högläsning i klassrummet. Samtliga lärare redogör för hur
viktigt de tycker att momentet högläsning är i klassrummet, men säger att bristen på tid gör att de lägger ner
mindre tid än vad de egentligen vill på att läsa högt för klassen. Studien visar även hur arbetet med högläsning i
form av boksamtal bör utvecklas. Några av de intervjuade lärarna menar att frånvaron av strukturerade
boksamtal är stor i deras undervisning. Studien redogör för hur valet av högläsningsbok oftast bestäms
auktoritärt av läraren men att läraren, i viss mån, tar hänsyn till elevers intresse.
I och med denna studie hoppas jag kunna redogöra för vilken betydande roll högläsningen har för
undervisningen i skolan. Jag hoppas också att kunna väcka intresset hos lärare att vilja vidareutbilda sig i att vara
boksamtalsledare. Med hjälp av uppsatsen önskar jag även kunna bidra till utbildningsvetenskaplig forskning
angående vikten av högläsning och boksamtal i klassrummet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Almestål, Klara
Keywords
Högläsning
boksamtal
högläsningsbok
Language
sv