Show simple item record

dc.contributor.authorFriberg, Lottasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:51:25Z
dc.date.available2011-12-20T10:51:25Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28159
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med det här arbetet är att lyfta fram det vidgade språkbegreppet som metod för att lära sig svenska som andraspråk. I läroplanen Lpo94 skolans värdegrund och uppdrag står det bland annat att vi skall se varje elev som en enskild individ och ge dem redskap att kunna bli fullvärdiga samhällsmedborgare ”Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna deltaga i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet.” Huvudfråga Vad innebär det vidgade språkbegreppet? Metod och material: Jag har använt mig av intervjuer med elever i år 1-4 samt lärare som har svenska som andraspråk i sin utbildning. Jag har dessutom gjort en enkätundersökning med elever i år 1-4. Resultat Arbetet har gett resultatet att det vidgade språkbegreppet används inom skolverksamheten, men kanske inte i den utsträckning som jag hade hoppats få fram av mitt arbete. Resultatet skapar ändå en förhoppning för framtiden, när lärare som verkat inom skolan i närmare 40 år visar ett genuint intresse för det vidgade språkbegreppet som inlärningsmetod för elever med svenska som andraspråk. Betydelse för läraryrket Det är min förhoppning att mitt arbete kommer att öka förståelsen och användandet av det vidgade språkbegreppet i skolans verksamhet, kanske särskilt för elever med svenska som andraspråk.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectdet vidgade språkbegreppetsv
dc.subjectsvenska som andraspråksv
dc.titleDet vidgade språkbegreppet – som metod att lära sig svenska som andraspråksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record