• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skriftliga omdömen för lärande? – en studie av fyra grundskollärares bild av sitt arbete med skriftliga omdömen

Abstract
Studien belyser skriftliga omdömen som grund för lärande. Syftet med studien är att undersöka hur lärare ser på sin egen bedömningspraktik i relation till sitt arbete med skriftliga omdömen, samt hur de menar att nämnda omdömen används för att öka elevernas lärande. Övergripande frågeställningar är: På vilket sätt speglar det skriftliga omdömet lärarens bedömning av elevens kunskaper? På vilket sätt använder läraren omdömena för att hjälpa eleven att bättre nå målen/kunskapskraven på kort sikt? På vilket sätt använder en övertagande lärare elevens tidigare skriftliga omdömen för att eleven ska nå målen/kunskapskraven på lång sikt? Hur menar läraren att eleven är delaktig i processen med skriftliga omdömen? Vilken uppfattning har läraren av hur hemmet upplever skriftliga omdömen? För att undersöka ovanstående gjorde jag intervjuer med fyra klasslärare verksamma i grundskolans tidigare år. Deras svar analyserade jag i relation till aktuell forskning om formativ bedömning, dokumentation och bedömning i grundskolan samt i relation till de givna styrdokumenten. De fyra lärarna använder skriftliga omdömen på olika sätt. Några ser det mer summativt och några ser det mer formativt. Lärarna låter också eleverna vara delaktiga i bedömningen i olika grad. Något som framgår med tydlighet är att ingen av de intervjuade lärarnas skolor har någon fastlagd praxis för hur de skriftliga omdömena ska underlätta övergången mellan olika lärare eller skolformer för eleverna. Slutligen menar lärarna att intresset bland föräldrarna för de skriftliga omdömena varierar. Studien är relevant ur ett utbildningsvetenskapligt perspektiv då skriftliga omdömen och bedömning är aktuellt för alla verksamma lärare. Dessutom kan den bidra till en diskussion om hur de skriftliga omdömena och den individuella utvecklingsplanen kan ses som ett stöd för elevers lärande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28161
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28161_1.pdf (136.8Kb)
Date
2011
Author
Hansen, Sara
Keywords
bedömning
formativ bedömning
IUP
grundskola
sk
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV