dc.description.abstract | Denna undersökning är en kvalitativ studie där syftet är att undersöka hur pedagoger funderar kring
begreppet pedagogstyrda motoriska aktiviteter och hur dessa skulle kunna användas i
förskoleverksamhet. Vi har utgått ifrån tre didaktiska huvudfrågor som följer som en röd tråd genom
arbetet; vad, hur och varför. Våra frågeställningar blir utifrån dessa frågor vad pedagogstyrda
motoriska aktiviteter har för relevans för barns utveckling och lärande, hur dessa motoriska aktiviteter
ser ut praktiskt och vad det finns för motivering och för- och nackdelar med pedagogstyrda motoriska
aktiviteter. För att kunna ta del av pedagogers tankar och funderingar använde vi samtalsintervjuer som
metod. Vi diskuterar i arbetet vad motoriska och fysiska aktiviteter har för betydelse för barn nu och i
deras framtida liv utifrån olika aspekter. I de resultat vi presenterar framkommer att pedagogstyrda
motoriska aktiviteter är något som alla intervjuade pedagoger anser är viktigt att använda sig av i
verksamheten. Dels för barns generella utveckling men även för barns motoriska lärande och lärande
inom andra områden som till exempel matematik. Barn ska genom pedagogstyrda aktiviteter enligt
pedagogerna främst utveckla rörelseglädje, men även vissa färdigheter som att hoppa, springa, rulla
och krypa. När pedagogerna pratade om hur dessa motoriska aktiviteter skulle kunna genomföras tog
de upp olika sorters hinderbanor, motoriska lekar, mini-röris och att gå till skogen. Att utveckla ett
lugn, se till att barnen gör av med energi och att få med alla barn var även saker som pedagogerna
pratade om. Men det framkom även att detta inte är något som används i den utsträckning som
pedagogerna skulle vilja och att det beror på omständigheter som tid, motivation och intresse i
arbetslaget. Vår slutsats med arbetet är att pedagogstyrda motoriska aktiviteter är av stor vikt att arbeta
med i den dagliga verksamheten och att en medvetenhet från pedagogernas sida är nödvändig. | sv |