dc.contributor.author | Rolfö, Maria | sv |
dc.date.accessioned | 2011-12-20T10:52:08Z | |
dc.date.available | 2011-12-20T10:52:08Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28167 | |
dc.description.abstract | Syftet med min undersökning är att se hur atelieristan i Reggio Emilia inspirerade förskolor
jobbar i ateljén tillsammans med barnen och på vilket sätt barnen lär sig. Jag har gjort min
undersökning på tre olika Reggio Emilia inspirerade förskolor, där en utbildad eller en
atelierista under utbildning har arbetat. Jag vill ta reda på hur atelieristorna arbetar med
skapande verksamhet i ateljén tillsammans med barnen, och på hur atelieristan lär ut till
barnen, ville också se hur barnen lär sig i aktiviteten.
Jag gjorde observationer på förskolorna i ca 45 minuter varje gång för att se hur arbetet
fungerar i verksamheten. Jag gjorde även intervjuer med atelieristan för att få veta arbetsätt,
utbildning, och barnsyn.
Mitt resultat visade att atelieristan jobbar mycket med att utgå från barnets intresse genom att
använda sig utav en frågeställning som får barnet att utvecklas och söka sin egen kunskap.
Med hjälp av denna frågeställning lär sig barnet att experimentera och söka nya vägar till
kunskapen.
N | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Reggio Emilia | sv |
dc.subject | atelierista | sv |
dc.subject | skapandeverksamhet och | sv |
dc.title | Ett kaotiskt paradis i färg, en kvalitativ studie om atelieristan i Reggio Emilia inspirerade förskolor | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |