• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lekens betydelse för små barns lärande- Leken som social arena

Abstract
Sammanfattning Huvudsyftet med arbetet är att studera vilken betydelse leken har för små barns lärande, hur leken fungerar som social arena för yngre barn och hur leken främjar små barns utveckling av den sociala kompetensen. Ett mindre syfte är att se huruvida leken främjar kommunikationen för yngre barn, både den verbala och den kroppsliga. Den metod jag valt att använda mig av i denna studie är först och främst litteraturstudier av lämplig litteratur i ämnet. Sedan har jag använt mig av en empirisk studie i form av deltagarobservationer, där jag varit en del av verksamheten i fyra dagar och samtidigt observerat barnen i lekande situationer. Jag har använt mig av anteckningar som dokumentationsform som jag renskrivit, kompletterat och analyserat efter att studien var klar. Utifrån mina resultat har det visat sig att barnen utvecklar sin sociala kompetens genom lek på olika sätt, både indirekt, då de leker enskilt och direkt när de leker tillsammans. Genom dessa olika sätt att leka utvecklar de sin motoriska förmåga, både den grov- och finmotoriska, de utvecklar sin identitet och självkänsla, de lär sig även vad gränssättning är genom leken. De lär sig de grundläggande vardagliga sakerna såsom att vänta på sin tur, att bli bestämd över av någon som har högre status än en själv. Genom leken utvecklar de även sin kommunikativa kompetens, både den verbala och den kroppsliga. Leken blir en plats där nästan all kommunikation är tillåten, med förutsättning att man kan bli förstådd. Då leken är en så stor del av barnens värld är det viktigt att vi som pedagoger tar vara på den och utgår ifrån det barnen kan utan att behöva tänka på vad det är dem gör. Se inte leken endast som en fritidsaktivitet, utan som ett pedagogiskt hjälpmedel där barnen får möjlighet att lära sig utifrån sina förutsättningar.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28169
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28169_1.pdf (271.7Kb)
Date
2011
Author
Pehrsson, Jennica
Keywords
lek
socialisation
lärande
utveckling
kommunika
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV