Visa enkel post

dc.contributor.authorGoldmann, Alexandersv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:52:51Z
dc.date.available2011-12-20T10:52:51Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28176
dc.description.abstractSammanfattning Examensarbetet har som frågeställning vad yrkesverksamma elgitarrister och elgitarrpedagoger anser att en elgitarrist bör kunna för att spela i ensemble. Undersökningen har gjorts med en enkät som riktade sig till fyra yrkesverksamma musiker samt till fyra elgitarrpedagoger. Resultatet visar att det finns ett konsensus kring vissa kunskaper och egenskaper som elgitarristen bör kunna eller ha för att medverka i ensembleverksamhet i flera olika genrer. Gehör i allmänhet och klangfärgsgehör kopplat till sound i synnerhet framträder tydligast, men även ackordkunskap inom framförallt vis- och barréackord samt personliga egenskaper som ödmjukhet, framåtanda och förmåga till struktur. Notkunskap framstår som ej nödvändigt förutom i vissa enstaka situationer eller vid ansökan till högre musikutbildning. Uppsatsens frågeställning kan således delvis besvaras positivt och detta ger elgitarrpedagogen underlag för att bredda sin undervisning mot gehörsträning och soundmedvetenhet (klangfärgsgehör) och dessutom till att inte enbart ägna sig åt ren instrumentalundervisning utan även åt en nog så viktig dialog med eleven om vad det innebär att vara musiker och vilka egenskaper som efterfrågas för att få speljobb.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectElgitarrsv
dc.subjectkulturskolasv
dc.subjectestetiska programmetsv
dc.subjectundersv
dc.titleVerklighetsförankrad elgitarrundervisning – vad yrkesverksamma musiker och pedagoger anser att en elgitarrist bör kunnasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post