dc.contributor.author | Eckerstein, Julia | sv |
dc.date.accessioned | 2011-12-20T10:53:35Z | |
dc.date.available | 2011-12-20T10:53:35Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28184 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien är att med ett sociokulturellt perspektiv skapa kunskap om hur personer som gått
estetiskt program med musikinriktning på gymnasiet upplever att deras förhållande till musikteori och
gehör har förändrats efter avslutade studier. Studien utgår från hypotesen att musikers förhållande till
musikteori och gehör är avhängigt det sammanhang inom vilket de musicerar. Förutsatt att
sammanhanget förändras i och med avslutade gymnasiestudier, kommer även förhållandet till musikteori
och gehör förändras.
Huvudfrågor för uppsatsen är: ”Vilken syn på gymnasieskolans ämne Gehörs- och Musiklära har
estetelever efter avslutade gymnasiestudier?” och” hur kan detta problematiseras ur ett musikpedagogiskt
perspektiv?”
Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer med sex stycken före detta estetelever. Resultaten av
undersökningen tolkas med hjälp av ett sociokulturellt perspektiv.
Resultat: Studien visar att fem av sex respondenter upplever att deras förhållande till musikteori och
gehör har förändrats sedan de gick ut gymnasiet. Detta beror till stor del på att villkoren för musicerande
förändras när man inte har en lärare som leder det musikaliska arbetet. Utan lärare tvingas de före detta
eleverna själva identifiera och lösa problem som kan uppstå i musicerandet och i kommunikationen med
andra musiker, vilket leder till att de börjar använda sig av ett musikteoretiskt språk.
Studien har betydelse för hur läraren kan förstå och förhålla sig till elever i musikteori- och
gehörsundervisning på gymnasiets estetiska program. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | GeMu | sv |
dc.subject | musikteori | sv |
dc.subject | gehör | sv |
dc.subject | sociokulturellt perspekti | sv |
dc.title | Medierande Musikteori – en sociokulturell studie om före detta estetelevers förhållande till musikteori och gehör | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |