Visa enkel post

dc.contributor.authorJarl, Rebeckasv
dc.contributor.authorBeneus, Karinsv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:54:14Z
dc.date.available2011-12-20T10:54:14Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28192
dc.description.abstractStudiens syfte och problem I det samhälle vi lever i idag är läs- och skrivförmågan en betydelsefull aspekt för att möjliggöra ett aktivt delta- gande. Vårt samhälle har utvecklats till ett informationssamhälle, där läs- och skrivförmåga har utvecklats till ett behov, som i sin tur har påverkat förskolans uppdrag att stimulera och hjälpa barnen till ett aktivt deltagande i samhället de befinner sig i.   Studiens syfte är att vi har undersökt hur de estetiska ä mnena kan gynna barns läs- och skrivutveckling och hur verksamma pedagoger arbetar kring att utveckla sa mt utmana barnen i detta. Vi har också undersökt hur de psykiska och fysiska lärandemiljöerna påverkar barnens lärande.  Undersökningsmetod Vår studie innehåller fem intervjuer med verksamma pedagoger . Vi använder i studien den kvalitativa forsk- ningsansatsen, där vårt resultat erhållits via kvalitativa intervjuer. Dessa har ljudinspelats och sedan transkribe- rats. Bearbetning av data har skett kvalitativt med utgångspunkt i undersökningsfrågorna för att genom bearbet- ningarna finna det mönster som bildar studiens huvudresultat.  Resultat Det framgår i studien att de estetiska ämnena används av pedagogerna i syfte att skapa meningsfulla och lustfyll- da lärandetillfällen, där barnens intresse är i fokus och där barnen ges möjlighet att utvecklas efter egen förmåga. Genom studiens resultat har vi kunnat dra slutsatsen att förskolan har ett betydelsefullt uppdrag i att väcka ett intresse och nyfikenhet hos barnen. Vi har även uppmärksammat att de estetiska ämnena är ett betydelsefullt redskap för att hjälpa barnen att i lärandet utveckla kunskaper i läs- och skrivutveckling. Genom att använda de estetiska ämnena som ett komplement kan man på ett lustfyllt och meningsfullt sätt nå en djupare kunskap inom läsning och skrivning. Då möjlighet ges för att vrida och vända samt erbjuda olika perspektiv , får barnet möjlig- het att skapa ett helhetsperspektiv inom läsning och skrivning. Detta redskap använder pedagogerna i studien dagligen i den pedagogiska verksamheten. Genom studien har det fysiska och psykiska lärandemiljöerna visat sig ha en betydelsefull inverkan på barns läs- och skrivutveckling. Förhållningssättet gentemot barnen samt den miljö som råder är två aspekter som man bör sträva efter ett samspel emellan, för att skapa förutsättningar för barns läs- och skrivutveckling. Betydelse för pedagogers ver ksamhet i förskolan I förskolan har man goda möjligheter att väcka intresse för tal- och skriftspråket, då det inte finns några mål som barnen måste uppnå. I stället kan man lägga fokus på att stimulera och uppmuntra för att ett intresse ska växa hos barnen och skapa en vilja att utforska vidare på egenhand och i samspel med andra i dess omgivning. Förskolan ska lägga en grund för barns fortsatta lärande, därför är det av betydelse att man som pedagog besitter en medve- tenhet och kunskap för hur barn lär och hur man kan vara ett stöd i den lärande processen.  sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEstetiska ämnensv
dc.subjectLäs- och skrivutvecklingsv
dc.subjectPsykisksv
dc.titleFröken betyder partaj paj?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post