Vilka teorier och metoder används i undervisningen idag för att väcka lust till att läsa och skriva?
dc.contributor.author | Larsson, Catia | sv |
dc.date.accessioned | 2011-12-20T10:54:23Z | |
dc.date.available | 2011-12-20T10:54:23Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28194 | |
dc.description.abstract | Syfte och huvudfrågor Syftet med studien är att fördjupa mina kunskaper som blivande pedagog i svenska om vilka arbetssätt som används för att utveckla läsningen i dagens skola. Studien syftar till att fördjupa kunskapen om olika teorier och respektive metoder som används i undervisningen i skolorna dagsläget. Frågeställningar Vilka undervisningsteorier används som inspiration i undervisningen? Vilka arbetssätt används idag för att väcka lust för att läsa och skriva i klassrummet? Metod och material I min studie har jag använt mig av litteraturstudier samt gjort en enkätstudie i tre kranskommuner i Göteborgsregionen. Jag har utfört undersökningen bland pedagoger som arbetar i årskurs 1-. Jag utgår ifrån en rapport ifrån Skolverket där jag kopplar olika teorier och metoder till de s.k. A – B - C – miljöerna. Resultat Jag anser att jag har fått svar på mina frågeställningar genom min enkätundersökning. Den sociokulturella teorin är den teori som de flesta pedagoger använder i sin undervisning. Arbetssättet kunde variera men de flesta pedagoger kombinerade LTG med Trageton metoden för att väcka lust för lära ut läs- och skrivmoment. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Undervisningsteorier | sv |
dc.subject | metoder | sv |
dc.subject | helord och avkodnin | sv |
dc.title | Vilka teorier och metoder används i undervisningen idag för att väcka lust till att läsa och skriva? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |