Show simple item record

dc.contributor.authorWillèn, Helenesv
dc.contributor.authorHöckersten, Johannasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:55:00Z
dc.date.available2011-12-20T10:55:00Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28201
dc.description.abstractSammanfattning Studiens syfte är att ur ett elevperspektiv undersöka hur samverkan kring utvecklingssamtal sker. Det är en empirisk kvalitativ studie där våra resultat baseras på relevant litteratur, två observationer av utvecklingssamtal och tio intervjuer av kvalitativ samtalskaraktär med elever i årskurserna 3 och 5. Den insamlade datan analyserades enligt Holme, Solvang (1997) i (Malmqvist, 007) efter en helhetsanalysmodell. Vi har utgått ifrån följande frågeställningar: - Hur utformas ett utvecklingssamtal? - Hur sker interaktionen mellan parterna under ett utvecklingssamtal? - Hur formulerar eleverna sina tankar kring utvecklingssamtalets syfte? Resultatet visar att de intervjuade eleverna är nöjda med den samverkan som sker under utvecklingssamtalet. Eleverna ser främst utvecklingssamtalet som ett informationsmöte mellan vårdnadshavare och lärare. Eleverna är med andra ord inte medvetna om utvecklingssamtalets huvudsakliga avsikt. I och med detta blir konsekvenserna att det framåtblickande utvecklingssyftet och teorin om samverkan kring utvecklingssamtal inte fungerar i praktiken.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUtvecklingssamtalsv
dc.subjectsamverkansv
dc.subjectelevperspektivsv
dc.subjectutvesv
dc.titleSamverkan kring utvecklingssamtal – utifrån ett elevperspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record