dc.contributor.author | Willèn, Helene | sv |
dc.contributor.author | Höckersten, Johanna | sv |
dc.date.accessioned | 2011-12-20T10:55:00Z | |
dc.date.available | 2011-12-20T10:55:00Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28201 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Studiens syfte är att ur ett elevperspektiv undersöka hur samverkan kring utvecklingssamtal
sker. Det är en empirisk kvalitativ studie där våra resultat baseras på relevant litteratur, två
observationer av utvecklingssamtal och tio intervjuer av kvalitativ samtalskaraktär med elever
i årskurserna 3 och 5. Den insamlade datan analyserades enligt Holme, Solvang (1997) i
(Malmqvist, 007) efter en helhetsanalysmodell.
Vi har utgått ifrån följande frågeställningar:
- Hur utformas ett utvecklingssamtal?
- Hur sker interaktionen mellan parterna under ett utvecklingssamtal?
- Hur formulerar eleverna sina tankar kring utvecklingssamtalets syfte?
Resultatet visar att de intervjuade eleverna är nöjda med den samverkan som sker under
utvecklingssamtalet. Eleverna ser främst utvecklingssamtalet som ett informationsmöte
mellan vårdnadshavare och lärare. Eleverna är med andra ord inte medvetna om
utvecklingssamtalets huvudsakliga avsikt. I och med detta blir konsekvenserna att det
framåtblickande utvecklingssyftet och teorin om samverkan kring utvecklingssamtal inte
fungerar i praktiken. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Utvecklingssamtal | sv |
dc.subject | samverkan | sv |
dc.subject | elevperspektiv | sv |
dc.subject | utve | sv |
dc.title | Samverkan kring utvecklingssamtal – utifrån ett elevperspektiv | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |