Show simple item record

dc.contributor.authorBerglund, Helensv
dc.contributor.authorAhoniemi, Marie-Charlottesv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:55:05Z
dc.date.available2011-12-20T10:55:05Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28202
dc.description.abstract  Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka yrkesverksamma förskollärares uppfattningar och upplevelser av barngruppens storlek, samt hur detta påverkar och inverkar på förskolans pedagogiska verksamhet. Vilka faktorer bidrar till förskollärarnas upplevelser av barngruppens storlek? På vilket sätt hanterar förskollärarna arbetet i förskolan mot bakgrund av den aktuella barngruppens storlek? Vi har samlat in vår empiri genom att utföra intervjuer med åtta förskollärare. Resultatet visar på att förskollärares uppfattningar av barngruppens storlek påverkas av olika faktorer. Dessa var bland annat: Barngruppens ålderssammansättning, lokalernas utformning och ökade krav. Dessa faktorer i kombination med antalet barn i gruppen skapar vissa hinder för den pedagogiska verksamheten. Vi har även kunnat urskilja att förskollärarna hade som strategi att dela upp barnen i mindre grupper både för att möjliggöra sitt planerade arbete, som för att ge barnen bättre möjligheter till lek och samspel. Resultatet visar även på att de förskollärare som inte hade upplevt någon ökning av antalet barn inte heller upplevde gruppstorlek och arbetet i förskolan som lika problematiskt som de som hade arbetat längre och med erfarenheter av en mindre barngrupp. Även om de uttryckte att det hade varit önskvärt med en mindre grupp. Samtliga förskollärare i vår studie hade uppfattningar om hur många barn det borde vara i en barngrupp för att det pedagogiska arbetet skulle kunna genomföras på bästa sätt. Det faktiska barnantal som förskollärarna föreslog var allt mellan 1 och 0 barn. Vi menar att denna studie ger en djupare insikt i den komplexa vardagen som förskolan innebär. Genom att synliggöra de faktorer som påverkar den pedagogiska verksamheten utifrån barngruppens storlek, finns större möjlighet att påverka och förbättra dessa, istället för att låta dem påverka oss.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskolans verksamhetsv
dc.subjectGruppstorleksv
dc.subjectyttre och inrsv
dc.titlePerspektiv på stora barngrupper i förskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record