Visa enkel post

dc.contributor.authorOlsson, Annelisv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:55:11Z
dc.date.available2011-12-20T10:55:11Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28203
dc.description.abstractSammanfattning: Hållbar utveckling är ett mycket använt begrepp i vår samhällspolitik. Det handlar om att försöka ta tillvara på de resurser vi har och att de resurser som finns på något sätt ska fördelas lika på de som lever nu och även räcka till de generationerna som kommer efter oss. Syftet med denna studie är att undersöka vilka föreställningar som finns hos pedagoger och barnskötare i förskolan och ta reda på hur de arbetar med hållbar utveckling i den dagliga verksamheten. Jag har använt mig av en kvalitativ forskningsmetod för att ta reda på vilka uppfattningar som finns och intervjuer gjordes på både pedagoger och barnskötare i förskolan. Resultatet pekar på att de verksamma inom förskolan jobbar en hel del med hållbar utveckling utan att egentligen veta om det. De tycker att det är ett viktigt perspektiv som borde få sin del av tiden i förskolan, men att de vissa gånger saknar initiativ från högre ledning. Hållbar utveckling tar plats genom grön flagg, skräpplockning, odling, källsortering, kompostering och annat vardagligt arbete i förskoleverksamheten. Denna studie syftar till att bidra till en ökad förståelse samt en bredare kunskap om vad hållbar utveckling handlar om och hur man kan få in det i förskolan och skolans verksamhet. Genom detta arbete har jag inspirerats till att lyfta dessa frågor med mina elever och förhoppningsvis kan mitt arbete även inspirera andra att reflektera över begreppets innebörd.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHållbar utvecklingsv
dc.subjectmiljöundervisningsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectesv
dc.titleHållbar utveckling – en undersökning inom förskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post