• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läraren, läroplanen och läromedlen – en textanalys av läroböcker i fysik

Abstract
Sammanfattning Syftet med den här textanalysen har varit att försöka underlätta förändringen mellan läroplaner hösten 011 för grundskolelärare i fysik. En analys av i vilken utsträckning befintligt läromedel i fysik återspeglar det som den nya kursplanen förmedlar. Som bakgrund presenteras vilka riksdagsbeslut som ligger till grund för den nya läroplanen och den nya betygsskalan och en fördjupning i kursplanen för fysik från Lgr 11. Tidigare liknande undersökningar har gjorts av skolverket, skolinspektionen och utomlands, några av dessa finns presenterade i korthet. Det är ur de tidigare undersökningarna som min analys har sin utgångspunkt. Jag har använt mig av en mall som tolkningsverktyg i analysen och granskat tre olika läromedel i relation till kursplanen. Samma mall användes i en undersökning gjord på uppdrag av skolinspektionen. Tidigare undersökningar visar att läromedel i fysik har dålig koppling till läroplanen. Det finns därför en anledning att forska vidare inom detta område. Resultatet visar den nya kursplanen tydligt förmedlar vad som ska tas upp i undervisningen och ger i vissa fall exempel på hur stoffet kan behandlas. Samma tydlighet återfinns inte i läromedlen. Ingen av de tre granskade böckerna uppfyller helt och hållet de krav som återges i kursplanen. Två av tre läromedel har större delen av det innehållsliga stoff som krävs men saknar uppmaningar till diskussion, information om källkritik och kopplingen mellan naturvetenskap, teknik och samhällsutveckling (STS). Det tredje läromedlet har större brister i innehållet men har flera bra exempel på diskussionsövningar och uppmanar eleven att söka information i ytterligare källor.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28205
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28205_1.pdf (413.7Kb)
Date
2011
Author
Håkansson, Linda
Keywords
Textanalys
läromedelsanalys
läroplan
läromedel,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV