• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Vad är grovmotorik?” - en sociokulturell undersökning om förekomsten av ergonomi i kulturskolans fiolundervisning i Göteborg

Abstract
Sammanfattning Syftet är att undersöka om fiolpedagoger inom kulturskolorna i Göteborg uttrycker en förekomst av ergonomi i fiolundervisningen samt hur de i så fall tar in ergonomi i undervisningen. Jag har använt mig av metodtriangulering men insamlingen har varit en kvantitativ enkätmetod. Det empiriska materialet har baserats på 14st enkäter ifyllda av Göteborgs kommuns sammanlagda 16st anställda fiolpedagoger. Forskningslitteratur, rapporter, styrdokument som ansetts ha relevans till ämnet har används som teoretisk bas, tillsammans med den sociokulturella teorin. Resultaten har visat på en låg användning av ergonomi i fiolundervisningen, i vad som uttrycks från pedagogerna. Få arbetsmetoder för ergonomiska moment verkar finnas men behöver inte visa på en brist av arbetsmetoder i praktiken. Förekomst av ergonomi i undervisningen verkar i resultatet variera mellan ålderskategorier. De äldsta lärarna och de yngsta lärarna använder sig minst av ergonomi i fiolundervisningen. Statistik visar på en stor skadeförekomst bland verksamma musiker och forskningen uttrycker ett behov av ett skadeförebyggande arbete i början av den musikaliska utvecklingen. Kulturskolan har inga nationella styrdokument som kan visa på riktlinjer inom ett skadeförebyggande arbete. Det är av vikt att som lärare reflektera över sin ergonomiska undervisning eftersom spänningar kan försvåra inlärning. Studien har även en betydelse för läraryrket eftersom ergonomi är en viktig aspekt för motivation och motivation är en viktig aspekt för lärande. I Kulturskolan sker oftast den första kontakten med instrumentet för eleven. Som pedagog vill jag vara den som skapar en förutsättning för ett livslångt lärande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28207
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28207_1.pdf (441.5Kb)
Date
2011
Author
Johansson, Cecilia
Keywords
Ergonomi
fiolundervisning
belastningsskador och
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV