”Vad är grovmotorik?” - en sociokulturell undersökning om förekomsten av ergonomi i kulturskolans fiolundervisning i Göteborg
Abstract
Sammanfattning
Syftet är att undersöka om fiolpedagoger inom kulturskolorna i Göteborg uttrycker en förekomst av
ergonomi i fiolundervisningen samt hur de i så fall tar in ergonomi i undervisningen. Jag har använt mig
av metodtriangulering men insamlingen har varit en kvantitativ enkätmetod. Det empiriska materialet
har baserats på 14st enkäter ifyllda av Göteborgs kommuns sammanlagda 16st anställda fiolpedagoger.
Forskningslitteratur, rapporter, styrdokument som ansetts ha relevans till ämnet har används som
teoretisk bas, tillsammans med den sociokulturella teorin. Resultaten har visat på en låg användning av
ergonomi i fiolundervisningen, i vad som uttrycks från pedagogerna. Få arbetsmetoder för ergonomiska
moment verkar finnas men behöver inte visa på en brist av arbetsmetoder i praktiken. Förekomst av
ergonomi i undervisningen verkar i resultatet variera mellan ålderskategorier. De äldsta lärarna och de
yngsta lärarna använder sig minst av ergonomi i fiolundervisningen. Statistik visar på en stor
skadeförekomst bland verksamma musiker och forskningen uttrycker ett behov av ett skadeförebyggande
arbete i början av den musikaliska utvecklingen. Kulturskolan har inga nationella styrdokument som kan
visa på riktlinjer inom ett skadeförebyggande arbete. Det är av vikt att som lärare reflektera över sin
ergonomiska undervisning eftersom spänningar kan försvåra inlärning. Studien har även en betydelse för
läraryrket eftersom ergonomi är en viktig aspekt för motivation och motivation är en viktig aspekt för
lärande. I Kulturskolan sker oftast den första kontakten med instrumentet för eleven. Som pedagog vill
jag vara den som skapar en förutsättning för ett livslångt lärande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Johansson, Cecilia
Keywords
Ergonomi
fiolundervisning
belastningsskador och
Language
sv