Visa enkel post

dc.contributor.authorSundqvist, Sabinasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:55:37Z
dc.date.available2011-12-20T10:55:37Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28208
dc.description.abstract  Sammanfattning     Syftet med den här studien är att undersöka hur tre pedagoger i och omkring Göteborgs kommun ser på arbetet med värdegrunden i förskolan. Problemformulering: • Hur arbetar pedagoger aktivt med värdegrundarbetet? • Hur ser pedagogerna på hemmets roll i förmedlandet av värdegrunden? • Kan pedagogerna koppla samman barns framtidsplaner med arbetet kring värdegrunden?   För att få svar på dessa frågor intervjuade jag tre pedagoger på tre olika förskolor. Intervjuerna följde ett strukturerat formulär men med möjlighet för följdfrågor. Resultatet pekar på att undersökningen kring värdegrundsarbetet ser olika ut i dessa tre förskolor. Alla pedagoger anser att det är en viktig punkt att behandla, men i själva arbetet kring värdegrunden så var det bara en av förskolorna som uttalat arbetade med värdegrunden. Den sociala samvaron pedagoger emellan ansågs dock väldigt central för hur det övriga pedagogiska arbetet ser ut. Alla förskolor i Sverige idag ska ta till sig och arbeta utifrån värdegrundsuppdraget som finns omskrivet i styrdokumenten. Som pedagog är det en del av läraryrket att följa detta.    sv
dc.language.isosvsv
dc.titleArbetas det med värdegrund i förskolan eller förekommer det bara i styrdokumenten?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post