Formativ bedömning
Abstract
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen var att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt ett formativt arbetssätt används på
högstadiet bland naturvetenskapslärare. Frågor som ställdes var: Går det att arbeta formativt som
naturvetenskapslärare på högstadiet? I så fall: hur?, I vilken utsträckning arbetar naturvetenskapslärare formativt
på högstadiet idag?, Kan man få ett mer lustfyllt lärande med hjälp av ett formativ arbetssätt? I så fall: hur?. Den
tidigare forskningen visar att svenska naturvetenskapslärare ofta främst använder läroboken i sin undervisning;
enligt företrädare för formativ bedömning bör boken endast användas som ett verktyg bland många. Flera
exempel finns på diagnostiskt naturvetenskapligt material som uppfyller kraven på feedback som ställs av den
formativa bedömningen. För att undersöka hur formativ bedömning används av naturvetenskapslärare på
högstadiet har en enkätundersökning genomförts bland ett fyrtiotal lärare i hela Sverige. Svaren analyserades
utifrån Black och Williams teorier om formativ bedömning. Analysen visar bland annat att läroboken sågs som
viktig i planeringen av undervisningen och att nästan alla lärare tyckte det var svårt att hitta bra diagnostiskt
material. Slutsatser som drogs var att lärare inte arbetade formativt enligt Black och Williams definition i någon
större utsträckning. Däremot hade lärarna själva ofta en annan syn på formativ bedömning som de arbetade
utifrån. För att det ska vara möjligt att arbeta renodlat formativt på högstadiet idag argumenterar jag för att det
krävs strukturella förändringar i hur hela skolverksamheten bedrivs. Huruvida formativ bedömning kan leda till
ett lustfyllt lärande går det inte att dra några slutsatser om utifrån enkätundersökningen på grund av ett stort
statistiskt bortfall i denna fråga.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Jansson, David
Keywords
Formativ bedömning
naturvetenskap
lärande
under
Language
sv