dc.contributor.author | Rosén, Annika | sv |
dc.contributor.author | Eriksson Bergestig, Ann-Kristin | sv |
dc.date.accessioned | 2011-12-20T10:56:18Z | |
dc.date.available | 2011-12-20T10:56:18Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28216 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Lärlingsutbildningen ska verka för kvalité och bredd inom yrkesutbildningen, där lärlingseleven ska lära sig
färdigheter som kan användas hos olika arbetsgivare. Mellan skolan och arbetsplatsen finns det en kulturell
transferproblematik som ger en sämre kvalité inom lärlingsutbildningen. Det har därför varit angeläget för oss att
förstå kulturella skillnader i yrkeslärarens och handledarens roller för att bidra till en så rättvis bedömning av
lärlingseleven som möjligt.
Syftet med vår undersökning var att få en ökad kunskap och förståelse för hur yrkeslärarens och handledarens
roller ser ut i bedömningen av lärlingselever på deras lärlingsplatser. Vi vill med vår undersökning ge förslag till
hur man kan hitta förbättringsmöjligheter.
Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi har valt att intervjua fyra yrkeslärare och fyra handledare.
Respondenterna har varit från två olika gymnasieskolor som båda var med i lärlingsförsöket. De har också varit
verksamma inom olika lärlingsprogram. Våra intervjuer har varit uppdelade inom tre av oss förutbestämda
frågeområden: ansvar, bedömning och dokumentation. Inom de tre frågeområdena har vi koncentrerat oss på
yrkeslärarens och handledarens roll vid bedömningen. Vi har använt oss av öppna frågor under intervjuerna.
Vi anser att det material vi fått fram vid vår undersökning är av betydelse för läraryrket. Genom att vi tydliggör
de olika rollerna visar vi också på vad som kan förbättras inom dem. Det finns bra förutsättningar för
förändringar. Resultatet visar att handledarna vill att yrkeslärare besöker arbetsplatserna kontinuerligt och
tillhandahåller tydliga bedömningsdokument. Yrkeslärarna behöver styra upp lärlingsutbildningen och få
kunskap om hur den kulturella skillnaden mellan arbetsplats och skola påverkar lärlingsutbildningen. Vårt
resultat visar att skolan måste anpassa sig efter arbetsplatsen och inte tvärt om. På arbetsplatsen sker lärandet i ett
sammanhang till skillnad från skolans uppdelning i delar av olika kurser. Det är yrkeslärarnas ansvar att följa
upp skolans yrkeskultur på arbetsplatsen.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Yrkeslärare | sv |
dc.subject | handledare | sv |
dc.subject | roller | sv |
dc.subject | lärlingsförsöket, | sv |
dc.title | Bedömning av lärlingar: en undersökning om yrkeslärares och handledares roller vid bedömningen av lärlingseleven på lärlingsplatsen. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |