Visa enkel post

dc.contributor.authorRosén, Annikasv
dc.contributor.authorEriksson Bergestig, Ann-Kristinsv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:56:18Z
dc.date.available2011-12-20T10:56:18Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28216
dc.description.abstractSammanfattning: Lärlingsutbildningen ska verka för kvalité och bredd inom yrkesutbildningen, där lärlingseleven ska lära sig färdigheter som kan användas hos olika arbetsgivare. Mellan skolan och arbetsplatsen finns det en kulturell transferproblematik som ger en sämre kvalité inom lärlingsutbildningen. Det har därför varit angeläget för oss att förstå kulturella skillnader i yrkeslärarens och handledarens roller för att bidra till en så rättvis bedömning av lärlingseleven som möjligt. Syftet med vår undersökning var att få en ökad kunskap och förståelse för hur yrkeslärarens och handledarens roller ser ut i bedömningen av lärlingselever på deras lärlingsplatser. Vi vill med vår undersökning ge förslag till hur man kan hitta förbättringsmöjligheter. Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi har valt att intervjua fyra yrkeslärare och fyra handledare. Respondenterna har varit från två olika gymnasieskolor som båda var med i lärlingsförsöket. De har också varit verksamma inom olika lärlingsprogram. Våra intervjuer har varit uppdelade inom tre av oss förutbestämda frågeområden: ansvar, bedömning och dokumentation. Inom de tre frågeområdena har vi koncentrerat oss på yrkeslärarens och handledarens roll vid bedömningen. Vi har använt oss av öppna frågor under intervjuerna. Vi anser att det material vi fått fram vid vår undersökning är av betydelse för läraryrket. Genom att vi tydliggör de olika rollerna visar vi också på vad som kan förbättras inom dem. Det finns bra förutsättningar för förändringar. Resultatet visar att handledarna vill att yrkeslärare besöker arbetsplatserna kontinuerligt och tillhandahåller tydliga bedömningsdokument. Yrkeslärarna behöver styra upp lärlingsutbildningen och få kunskap om hur den kulturella skillnaden mellan arbetsplats och skola påverkar lärlingsutbildningen. Vårt resultat visar att skolan måste anpassa sig efter arbetsplatsen och inte tvärt om. På arbetsplatsen sker lärandet i ett sammanhang till skillnad från skolans uppdelning i delar av olika kurser. Det är yrkeslärarnas ansvar att följa upp skolans yrkeskultur på arbetsplatsen.  sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectYrkesläraresv
dc.subjecthandledaresv
dc.subjectrollersv
dc.subjectlärlingsförsöket,sv
dc.titleBedömning av lärlingar: en undersökning om yrkeslärares och handledares roller vid bedömningen av lärlingseleven på lärlingsplatsen.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post