• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lekens betydelse för den sociala utvecklingen – En kvalitativ studie av pedagogers syn på leken.

Abstract
Syfte: Mitt syfte med den här studien är att undersöka lekens betydelse för barns sociala utveckling i förskolan. Frågeställningar: -Vad innebär leken för pedagogerna? -Vilken betydelse har leken i den sociala utvecklingen? -Hur arbetar pedagogerna för att främja lekens betydelse i den sociala utvecklingen? Metod: I min studie valde jag att genomföra en kvalitativ studie i form av intervjuer. I undersökningen deltog sex pedagoger som alla arbetar inom barnomsorgen. Resultat: Resultatet visade att leken har en viktig del i barns sociala utveckling och att leken är en plats där barnen kan få bearbeta sina upplevelser och erfarenheter. Det visade även att samtliga pedagoger som deltagit i undersökningen är överens om att man som pedagog inte ska störa barns lek utan vara med som stöd i bakgrunden för dem som har det svårt. Resultatet visade även att pedagogerna måste ge barnen material, upplevelser och förutsättningar för att leken ska stimuleras. Betydelse för läraryrket: Inom leken får barnen träna sin sociala förmåga genom att samspela med andra barn. Det är därför viktigt för pedagoger i förskolan att avsätta tid för leken i verksamheten så att barnen får en möjlighet till att träna sin sociala förmåga. Det är även viktigt som pedagog att stötta de barn som har det svårt att tolka de leksignaler och lekregler som man bör kunna för att kunna ingå i en lek. Dock är det viktigt som pedagog att tänka på att inte störa barnen i leken om det inte finns ett behov av stöd. Något som är viktigt att tänka på som pedagog i förskolan är att man vågar göra bort sig inför sina arbetskamrater. Med det menar jag att man som pedagogen måste känna sig trygg i den aktuella leksituationen för att kunna gå in i barnens lek.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28222
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28222_1.pdf (169.6Kb)
Date
2011
Author
Olsson, Patrik
Johansson, Anna
Keywords
Leken
Social utveckling
samspel
pedagogens roll
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV