• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utomhusmatematik - en fallstudie om pedagogers förhållningsätt

Abstract
Sammanfattning: Syfte: Syftet med vår studie är att ta reda på hur 7 stycken pedagoger förhåller sig till utomhusmatematik och deras inställning till den. Metod och material: Metoden vi har valt är en kvalitativ metod där vi har intervjuat 7 pedagoger i förskoleklass och skola. Vi har intervjuat pedagogerna där vi ställde frågor till dom och vi använde även en diktafon där vi spelade in svaren vi fick. Resultat: Samtliga av alla pedagoger tyckte att utomhuspedagogik i matematik gynnade barns lärande. Pedagogerna tyckte att om man varvar teori och praktik så blir det lättare för eleverna att lära sig matematik. En del av pedagogerna tyckte att det skulle finnas färdigt material som de kunde använda, och de andra pedagogerna tyckte det var bra att använda det material som finns i naturen. Pedagogerna jobbade övervägande med de matematiska begreppen såsom under, över och stor, liten när de var ute. Vi har kommit fram till att de pedagoger som vi har intervjuat är positiva till utomhusmatematik men de använder det inte regelbundet. Betydelse för läraryrket: Utomhuspedagogik i matematik har stor betydelse för att man som pedagog kan genom variation i läroprocessen få eleverna att lära sig matematik. Genom att eleverna får arbeta med alla sinnena får de uppleva matematiken. Eleverna kan sätta matematiken i ett sammanhang och inte bara att matematik är siffror utan så mycket mer.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28226
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28226_1.pdf (140.9Kb)
Date
2011
Author
Creutzer Hagman, Marie
Olsson, Sandra
Keywords
Utomhuspedagogik
matematik
förskoleklass
materi
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV