Show simple item record

dc.contributor.authorLam, Jennysv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:57:34Z
dc.date.available2011-12-20T10:57:34Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28229
dc.description.abstractSammanfattning Den här studien är en diskursanalys av de två stora kulturdebatter som ägt rum i samband med skolreformerna 1970 och 011. Argumenten analyseras diskursivt utifrån ett historiskt jämförande perspektiv med syftet att belysa litteratursynen och synen på litteraturundervisningen i de båda debatterna. Studien har påvisat att meningsutbytet kännetecknas av ett svårdefinierat kulturbegrepp och att trots de olika diskussionerna som funnits, finns åtskilliga gemensamma drag i de olika debatterna. Exempel på liknande drag i diskussionerna är bland annat de politiska intressen som styr debatterna, en oproblematisk litteratursyn och vuxnas maktutövande där barns kunskaper definieras bland annat genom utformningen av läroplaner, läromedel och undervisningsinnehåll och även i debatter om skolan. Komplexiteten med en diskursanalys innebär att den aldrig innehar någon absolut sanning eller återspeglar en oproblematisk verklighet, utan skiljer sig från olika tolkningsramar. Förhoppningen är att studien kan medvetandegöra de likheter och skillnader som finns i diskussionerna så att debattörer kan utveckla sina argument vid framtida litteraturdebatter, samt problematisera debatternas rådande diskurser.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectdebattsv
dc.subjectdiskursanalyssv
dc.subjectkanonsv
dc.subjectkulturarvsv
dc.subjectkulturpolsv
dc.titleDebatter om litteraturundervisning i gymnasieskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record