dc.description.abstract | Sammanfattning
Den här studien är en diskursanalys av de två stora kulturdebatter som ägt rum i samband med skolreformerna
1970 och 011. Argumenten analyseras diskursivt utifrån ett historiskt jämförande perspektiv med syftet att
belysa litteratursynen och synen på litteraturundervisningen i de båda debatterna. Studien har påvisat att
meningsutbytet kännetecknas av ett svårdefinierat kulturbegrepp och att trots de olika diskussionerna som
funnits, finns åtskilliga gemensamma drag i de olika debatterna. Exempel på liknande drag i diskussionerna är
bland annat de politiska intressen som styr debatterna, en oproblematisk litteratursyn och vuxnas maktutövande
där barns kunskaper definieras bland annat genom utformningen av läroplaner, läromedel och
undervisningsinnehåll och även i debatter om skolan.
Komplexiteten med en diskursanalys innebär att den aldrig innehar någon absolut sanning eller återspeglar
en oproblematisk verklighet, utan skiljer sig från olika tolkningsramar. Förhoppningen är att studien kan
medvetandegöra de likheter och skillnader som finns i diskussionerna så att debattörer kan utveckla sina
argument vid framtida litteraturdebatter, samt problematisera debatternas rådande diskurser. | sv |