dc.date.accessioned | 2012-01-29T10:00:28Z | |
dc.date.available | 2012-01-29T10:00:28Z | |
dc.date.issued | 2011-11-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28442 | |
dc.description | Utställning: Lika med (återuppförd)
Curator: Niclas Östlind i samarbete med Iréne Berggren | |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Lika med | sv |
dc.type.svep | artistic work | |
dc.contributor.creator | Östlind, Niclas | |
dc.contributor.creator | Berggren, Iréne | |
art.typeOfWork | Curated exhibition | sv |
art.relation.publishedIn | Hasselblad Center (16 november 2011–15 januari 2012) | sv |
art.description.workIncluded | Lika med s.1-50 | sv |
art.description.workIncluded | Lika med s.51-100 | |
art.description.workIncluded | Lika med s.101-144 | |
art.description.workIncluded | Bild | |
art.description.workIncluded | Recension | |
art.description.project | Lika med visades på Moderna museet 1991 och var en generalmönstring av samtida svensk fotografi. Den innehöll omkring 200 bilder av 100 fotografer. De medverkande tillhörde olika generationer, var bosatta i skilda delar av landet och arbetade inom en rad olika genrer: reklam, mode, porträtt, vetenskap, reportage och konst.
Lika med producerades av Svenska Fotografers Förbund och kommissarie var Iréne Berggren. Hon hade bott i New York i mitten av åttiotalet och där kommit i kontakt med ett mer teoretiskt färgat förhållningssätt till fotografin än vad som då förekom i Sverige. Här hemma gjorde de postmoderna strömningarna sig gällande inom andra konst- och kulturformer betydligt tidigare än inom fotografin. Utställningen sågs av samtidens kritiker som ett senkommet genombrott för det nya, men också som ett välkommet erkännande av fotografi som konst.
I Lika med var det inte upphovspersonen och hans eller hennes subjektiva uttryck som stod i förgrunden, utan fotografin som en mångskiftad och historiskt betingad praktik. Mer än fotografins förmåga att dokumentera tillvaron handlade det om hur mediet i sina olika uppenbarelser skapar föreställningar om verkligheten och aktivt bidrar till konstruktionen av bland annat kön, genus och sexualitet.
Återuppförandet tar fasta på Iréne Berggrens utställningskoncept, hennes teoretiska infallsvinkel och den omdebatterade gestaltningen av utställningen. Att återuppförandet inte innehåller några originalverk är ett sätt att betona att Lika med i hög grad handlade om tolkningsperspektiv och om fotografin som samhälleligt fenomen.
Katalogen spelade en väsentlig roll. Den var tänkt som ett forum för fördjupad reflektion och som en dokumentation av utställningen. Det är också primärt med katalogens hjälp som Lika med har återskapats. Genom ett urval av uppslag förmedlas såväl bildinnehållet som de fyra begrepp som materialet delades in i: värde, begär, identitet och förvandling. Begrepp som hämtats från och speglade den fototeoretiska diskussion som pågick för fullt åren runt 1990.
Här finns också exempel på de polaroidbilder som Iréne Berggren tog under sin landsomfattande inventering av den fotografi som hade producerats de senaste fem åren, det vill säga från 1985 och framåt. De användes i det omfattande urvalsarbetet när materialet bantades från flera tusen bilder till ett par hundra.
Lika med (återuppförd) avslutar en serie av tillbakablickar på tidigare utställningar där de övriga har varit Verkligen?! (1978/2009) och Bländande bilder (1981/2010). Till var och en har det publicerats en bok och tillsammans formar de studien Tre utställningar. Tre decennier. Den ingår i sin tur i ett större arbete som läggs fram som en doktorsavhandling på Högskolan för fotografi vid Göteborgs universitet i början av 2014. Titeln på avhandlingsarbetet är Från verklighet till verklighet – fotografin i Sverige från 1970 till i dag. Projektet kommer att presenteras i såväl bok som utställningsform med start på Hasselblad center i anslutning till disputationen. | sv |
art.relation.uri | http://www.hasselbladfoundation.org/previous-exhibitions/sv/ | sv |