GP.se - Om publiken själv får välja En studie i publikens delningsvärdering
Abstract
Titel
GP.se - Om publiken själv får välja
Författare
Martin Gunséus och John Rejnäs
Handledare
Jakob Bjur
Kurs
Examensarbete i Medie- och
kommunikationsvetenskap
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Göteborgs universitet
Ord 18 936
Termin
Vårterminen 2011
Syfte
Syftet med vår studie är att undersöka vad som karaktäriserar det
redaktionella innehåll som publiken väljer att dela från gp.se.
Metod
Kvantitativ innehållsanalys
Material
Analysen har genomförts på innehållet i 280 artiklar som publicerats på
gp.se och därefter delats på Facebook. Analysen
ämnar förklara vad som är generellt för det innehåll som delas samt hur detta står i relation till redaktionell nyhetsvärdering och teorier om användarnas beteende inom sociala medier.
Huvudresultat Vår studie visar att besökarna på gp.se delar innehåll som handlar om politik, olyckor och brott. Det är dessutom innehåll som i stor utsträckning har lokal anknytning. Innehållet skildras på ett sätt som ligger geografiskt, kulturellt och normativt nära publiken. Utöver detta är delningarna i viss utsträckning beroende av uppseendeväckande innehåll.
En stor del av innehållet som delas är politiskt, ett innehåll som i vissa fall står för ett stort antal delningar i relation till besökare. Till stor del delas innehåll som faller väl överens med de behov besökarna kan tänkas ha vid ett besök av en nyhetssida på internet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012-01-30Author
Rejnäs, John
Gunséus, Martin
Series/Report no.
Examensarbete
C765
Language
swe