Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Patrik
dc.contributor.authorSjöström, Patrik
dc.date.accessioned2012-01-30T12:56:02Z
dc.date.available2012-01-30T12:56:02Z
dc.date.issued2012-01-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28451
dc.description.abstractProblembakgrund: Den digitala underhållningsbranschen växer så det knakar och allt fler försöker starta egna spelbolag eller skapa egna succé-appar. Branschen kryllar av entreprenörer och nyligen gjorda empiriska och teoretiska studier indikerar att ekonomistyrning är ett viktigt element för ökad innovation. Dock visar tidigare studier på tvetydighet gällande ekonomistyrning och entreprenörskap i samma kontext. Även olika situationsfaktorer som till exempel storlek, regleringar och konkurrenter påverkar designen av ekonomistyrning. På grund av brist på tidigare studier inom valt fält är vi intresserad av att undersöka företagens design av ekonomistyrning och hur den påverkas av verksamhetens särart. Syfte: Författarna har utfört en mindre pilotstudie i den digitala underhållningsbranschen, där ett fåtal företags design av ekonomistyrning undersöktes. Studien presenterade ett flertal exempel på hur verksamhetens särart påverkar styrningens design och vilka styrmedel företagen använder. Metod: Med en kvalitativ forskningsmetod och en explorativ ansats har vi utfört en pilotstudie för att bilda oss en uppfattning om den digitala underhållningsbranschen och dess ekonomistyrning. Det empiriska materialet har samlats in med hjälp av öppna intervjuer med tidigare valda företag. Analys och diskussion: I studien har författarna kommit fram till att verksamhetens särart inte verkar ha påverkat företagens design av ekonomistyrningen då företagens ekonomistyrning liknar entreprenöriella företag i andra branscher. Skillnaden mellan styrningen i de olika företagen berodde snarare på storleken, som var mer uttalad ju större företaget i fråga var. Likt forskningen råder det delade meningar mellan respondenterna för de olika företagen rörande om ekonomistyrningen hämmar eller gynnar entreprenörskapet i företaget.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries11-12-6sv
dc.titleEkonomistyrning i cyperspace eller cyperspace i ekonomistyrningen? En pilotstudie i den digitala underhållningsbranschensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record