dc.contributor.author | Stjernfeldt, Maria | |
dc.date.accessioned | 2012-02-03T12:11:36Z | |
dc.date.available | 2012-02-03T12:11:36Z | |
dc.date.issued | 2012-02-03 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28514 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med studien är att utforska på vilket sätt pedagoger inom gymnasieskolan använder information och kommunikationsteknik, IKT, som verktyg i undervisningen. I studien har jag även undersökt hur pedagogernas arbete påverkats av de kompetensinsatser de erbjudits.
Frågeställningar
Hur använder pedagoger inom de fria och kommunala gymnasieskolorna IKT som verktyg inom undervisningen?
Hur har pedagogernas undervisningsarbete med IKT påverkats av de kompetensutbildningar de erbjudits?
Vad anser respondenterna om vikten av att integrera IKT i undervisningen på gymnasiet?
Hur menar pedagogerna att man, inom gymnasieprogrammen, kan utveckla skolans arbete med att integrera IKT i undervisningen?
Metod
Jag inledde mitt arbete med att utföra en pilotintervju. Därefter valde jag att använda mig av en kvalitativ intervjuform med strukturerade frågor. Mina data fick jag genom att intervjua en person i ledande position, fem pedagoger inom fristående och kommunala gymnasieskolor i Västra Götaland. Jag har även intervjuat Mikael Iselow, Utbildningsråd på Skolverket.
Resultat
Jag har i min studie funnit att pedagogerna i huvudsak använder textprogrammet Word och till viss del även PowerPoint. Pedagogerna har beskrivit att de inte upplevt att den kompetensutveckling de erhållit via PIM påverkat deras undervisningsarbete. Därmed är det svårt att se någon effektivisering eller utveckling av deras arbete som har att göra med kompetensutvecklingen, då de endast undantagsvis börjat använda IKT i undervisningen i någon nämnvärd form. De svårigheter att integrera IKT i undervisningen som pedagogerna beskriver, handlar ofta om bristen på teknisk utrustning.
Betydelse för läraryrket
Utifrån mitt resultat anser jag att den kompetensutbildning som pedagogerna idag erhåller skall ha en tydligare pedagogisk förankring. För att säkerställa utvecklingsarbetet av IKT inom den svenska gymnasieskolan anser jag det också som viktigt att man inom kommunerna anställer fler IKT- pedagoger. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Report/Department of Applied Information Technology | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2010:60 | sv |
dc.subject | IKT | sv |
dc.subject | IT | sv |
dc.subject | IKT användning | sv |
dc.subject | Lärande | sv |
dc.subject | PIM | sv |
dc.subject | Sociala medier | sv |
dc.subject | gymnasieskolan | sv |
dc.title | IKT i gymnasieskolan, finns det? - Pedagogers, skolledares och skolråds uppfattning om IKT användandet i gymnasieskolan. | sv |
dc.title.alternative | Is there ICT in upper secondary school? - Pedagogues´, principals´ and school Councils´ view of ICT. | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Gothenburg /Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |