Show simple item record

dc.contributor.authorStjernfeldt, Maria
dc.date.accessioned2012-02-03T12:11:36Z
dc.date.available2012-02-03T12:11:36Z
dc.date.issued2012-02-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28514
dc.description.abstractSyfte Syftet med studien är att utforska på vilket sätt pedagoger inom gymnasieskolan använder information och kommunikationsteknik, IKT, som verktyg i undervisningen. I studien har jag även undersökt hur pedagogernas arbete påverkats av de kompetensinsatser de erbjudits. Frågeställningar Hur använder pedagoger inom de fria och kommunala gymnasieskolorna IKT som verktyg inom undervisningen? Hur har pedagogernas undervisningsarbete med IKT påverkats av de kompetensutbildningar de erbjudits? Vad anser respondenterna om vikten av att integrera IKT i undervisningen på gymnasiet? Hur menar pedagogerna att man, inom gymnasieprogrammen, kan utveckla skolans arbete med att integrera IKT i undervisningen? Metod Jag inledde mitt arbete med att utföra en pilotintervju. Därefter valde jag att använda mig av en kvalitativ intervjuform med strukturerade frågor. Mina data fick jag genom att intervjua en person i ledande position, fem pedagoger inom fristående och kommunala gymnasieskolor i Västra Götaland. Jag har även intervjuat Mikael Iselow, Utbildningsråd på Skolverket. Resultat Jag har i min studie funnit att pedagogerna i huvudsak använder textprogrammet Word och till viss del även PowerPoint. Pedagogerna har beskrivit att de inte upplevt att den kompetensutveckling de erhållit via PIM påverkat deras undervisningsarbete. Därmed är det svårt att se någon effektivisering eller utveckling av deras arbete som har att göra med kompetensutvecklingen, då de endast undantagsvis börjat använda IKT i undervisningen i någon nämnvärd form. De svårigheter att integrera IKT i undervisningen som pedagogerna beskriver, handlar ofta om bristen på teknisk utrustning. Betydelse för läraryrket Utifrån mitt resultat anser jag att den kompetensutbildning som pedagogerna idag erhåller skall ha en tydligare pedagogisk förankring. För att säkerställa utvecklingsarbetet av IKT inom den svenska gymnasieskolan anser jag det också som viktigt att man inom kommunerna anställer fler IKT- pedagoger.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesReport/Department of Applied Information Technologysv
dc.relation.ispartofseries2010:60sv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectITsv
dc.subjectIKT användningsv
dc.subjectLärandesv
dc.subjectPIMsv
dc.subjectSociala mediersv
dc.subjectgymnasieskolansv
dc.titleIKT i gymnasieskolan, finns det? - Pedagogers, skolledares och skolråds uppfattning om IKT användandet i gymnasieskolan.sv
dc.title.alternativeIs there ICT in upper secondary school? - Pedagogues´, principals´ and school Councils´ view of ICT.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record