Visa enkel post

dc.contributor.authorMalmer, Carl
dc.date.accessioned2012-02-13T08:24:08Z
dc.date.available2012-02-13T08:24:08Z
dc.date.issued2012-02-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28631
dc.description.abstractTitel: Professionell men personlig – en publikstudie av läsares uppfattningar om journalister på Twitter. Författare: Carl Malmer Uppdragsgivare: JMG, Göteborgs universitet och doktorand Ulrika Hedman. Hedman skriver nu sin avhandling som fokuserar på hur sociala medier har påverkat journalistiska arbetsmetoder och i anslutning till hennes egen forskning efterlyser hon en publikstudie kring hur läsare uppfattar journalister på sociala medier. Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet, institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Termin: Höstterminen 2011 Handledare: Mathias Färdigh Sid- och ordantal: 51 sidor exkl. bilagor. 19 397 ord inkl. bilagor. Syfte: Att undersöka läsares uppfattningar och föreställningar om journalister aktivitet på sociala medier. Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer. Material: Fem djupintervjuer med människor som följer journalister på Twitter. Huvudresultat: Resultaten visar att respondenterna menar att möjligheterna till interaktion mellan läsare och journalister har ökat tack vare journalisters aktivitet på Twitter. Tre av fem respondenter anser också att de upplever att transparensen ökat inom journalistiken tack vare Twitter, mycket på grund av det upplevt minskade avståndet mellan sändare och mottagare och en känsla av att man som läsare tillåts få inblickar bakom kulisserna på medieföretagen. Fyra av fem respondenter menar att gränsen mellan det privata och det professionella kan komma att bli otydlig på Twitter men att innehållet oftast gör det möjligt att skilja rollerna åt. Fyra av fem respondenter tycker inte att journalister på Twitter uttrycker egna åsikter i större utsträckning och då det görs kan det också ses som något positivt då det blir tydligt vilken politisk agenda journalisterna har. Dock menar tre respondenter att de behöver vara extra källkritiska själva till vad de läser på Twitter. I viss utsträckning delar journalisterna med sig av rollen som gatekeepers, framförallt vid stora oväntade händelser då de ofta retweetar vad andra skriver. Att ämnen som startat på Twitter ibland också letar sig in i traditionella nyhetsmedier kan också ses som att journalister låter twitteranvändare vara med och påverka nyhetsinnehållet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExamensarbetesv
dc.relation.ispartofseriesC766sv
dc.titleProfessionell men personlig En publikstudie av läsares uppfattningar om journalisters aktivitet på Twittersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism, Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post