PIM -Snack eller verkstad? En kvalitativ studie om förskollärares syn på PIM- kompetensen (Praktisk IT- och Mediekompetens) och om den kommer till uttryck i deras yrkesutövande.
Abstract
Titel PIM- Snack eller verkstad?
En kvalitativ studie om förskollärares syn på PIM- kompetensen och om den kommer till uttryck i deras yrkesutövande.
Författare Maja Björnell
Handledare Jan Strid
Uppdragsgivare Lärarutbildningsnämnden och Göteborgs Universitet
Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Institution Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMG
Sidantal 41 (exklusive bilagor)
Antal ord 16 843
Syfte Syftet med studien är att undersöka förskollärares syn på PIM- kompetensen och om den kommer till uttryck i deras yrkesutövande.
Metod Den kvalitativa samtalsintervjun
Material Studien bygger på fem stycken samtalsintervjuer med pedagoger inom förskolan. En intervju med en grundskollärare klass F-2 är också genomförd för att styrka de rapporter om IKT (Informations- och Kommunikations Teknik) i skolan som använts som referensram.
Huvudresultat Resultatet av studien visar på en något varierande användning av PIM-kompetensen. Variationen beror många gånger på en generationsskillnad. De yngre förskollärarna i studien använder PIM-kompetensen mer räknat i tid. De delar av PIM-kompetensen som används mest är de i PIM nivå 1 och 2. I de delarna så används kunskaper i ordbehandlingsprogram, Powerpoint och överföring av digitala bilder. PIM nivå 3 används inte, förskollärarna arbetar inte med ljud- och videoinspelning.
Kommunikation med hjälp av IKT används och då främst via Hjärntorget (Götebors stads IT-stöd).
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012-02-16Author
Björnell, Maja
Series/Report no.
Examensarbete
C775
Language
swe