• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Västanvind -En frisk eller en lätt bris En studie om attityd, kunskap och beteende i förhållande till vindkraft

Abstract
Titel: Västanvind – En frisk eller en lätt bris, En studie om attityd, kunskap och beteende i förhållande till vindkraft Författare: Carolin Lennartsson och Linnea Rosell Uppdragsgivare: Västanvind (Göteborg Energi och Din El) Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborg universitet Termin: Hösttermin 2011 Handledare: Gabriella Sandstig Antal ord: 11678 Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka attityder hos invånare i Göteborgs kommun samt dess kunskap rörande vindkraft. Av den information som utkristalliseras ska vi utröna om informanterna vill ta del av information angående vindkraft och i så fall var denna information bör finnas. Vi ämnar också undersöka om den bakomliggande organisationen har någon inverkan då det kommer till beslutsfattande i frågor om vindkraft och i så fall hur. Metod: Kvalitativ studie med djupintervjuer. Material: Analys av djupintervjuer med tolv informanter. Huvudresultat: Samtliga informanter är positivt inställda till förnyelsebar energi, och då främst vindkraft. Dock har de olika infallsvinklar som gör att de antingen är beredda att köpa vindkraftsandelar, eller inte är det. De har vidare också olika kunskapsnivåer, vilket påverkar dess förmåga att kunna agera i miljöfrågan. Majoriteten önskar ta del av mer information, där de möjliga kunderna önskar en mer grundläggande nivå. Både de som är kunder idag och de möjliga kunderna vill ha saklig information där det tydligt framgår hur det fungerar, samt kostnaderna. Även är det av vikt att den bakomliggande organisationen tydligt profileras, vilket gör att trovärdigheten stärks.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28709
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_28709_1.pdf (513.5Kb)
Date
2012-02-16
Author
Lennartsson, Carolin
Rosell, Linnea
Series/Report no.
Examensarbete
C776
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV