Show simple item record

dc.contributor.authorStrömsjö, Johan
dc.date.accessioned2012-02-17T14:25:33Z
dc.date.available2012-02-17T14:25:33Z
dc.date.issued2012-02-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28756
dc.description.abstractEn problematik kring dataspelsberoende växer fram allt mer i media och i denna uppsats utforskas fenomenet MMORPG (massive-multiplayer-online-roleplaying-games). Syftet är att undersöka MMORPG i förhållande till beroende. Den empiriska datan utgörs av intervjuer med fyra personer som själva anser sig vara beroende av MMORPG. Resultatet visade att MMORPG är utformade både i spelmekanik och i spelkultur till att bidra till en ökad konsumtion, dvs. ett ökat spelande. Ett intensivt spelande har inneburit negativa konsekvenser för spelarna men huruvida detta är att jämställa med beroende visar sig svårt. MMORPG ter sig snarare som ett fenomen likt internet, med både för och nackdelar. Det kan innebära isolering och konflikter i relationer, samtidigt som det berikar sociala nätverk och möjliggör ny vänskap.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectMMORPG, Dataspel, beroendesv
dc.title”MMORPG” - en studie av dataspelsberoendesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record