Show simple item record

dc.contributor.authorAlm, Andreas
dc.contributor.authorAlm, Viktor
dc.date.accessioned2012-02-20T09:29:42Z
dc.date.available2012-02-20T09:29:42Z
dc.date.issued2012-02-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28763
dc.description.abstractBakgrund och problem: Dagens företag verkar i en osäker och dynamisk miljö där marknaden ställer allt högre krav på snabba förändringar och anpassningar till kundernas behov. För att möta denna dynamiska omgivning har en rad nya produktionsfilosofier introducerats. En av dessa som fått stor uppmärksamhet och vars användning ökat är lean. Under senare år har det kommit att riktas stark kritik mot tillämpningen av traditionell ekonomistyrning och att denna kan vara skadlig vid tillämpningen vid lean. Andra forskare tar det steget längre och ställer sig frågan om det finns någon plats för ekonomistyrningen vid operationella koncept. Som ett svar på ovanstående kritik introducerades lean accounting, ett ämne som fortfarande är hårt debatterat inom managementlitteraturen. Andra forskare skiljer här på lean accounting och lean control, där lean control fokuserar på output, behavioral samt social control. Med detta som utgångspunkt avser vi att besvara frågan: Hur har företagets kontrollmekanismer anpassats i företag som tillämpar lean. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och förklara hur företagens kontrollmekanismer har anpassats i företag som tillämpar ett leankoncept. Avgränsning: Vi har valt att avgränsa oss till att undersöka den del av ekonomistyrningen som benämns kontrollmekanismer. Vi har vidare valt att begränsa oss till fem företag som bedriver tillverkning i Sverige. Metod: I studien har den kvalitativa ansatsen använts och genomförts på fem tillverkande företag. Undersökningen bygger på en intensiv utformning och har skett genom intervjuer med anställda på företagen. Fyra företag har valts efter kriterierna att de tillämpar lean och att de bedrivit verksamhet inom ett rimligt avstånd från göteborg. För att kunna kontrastera de fynd som gjorts i leanföretagen har även ett företag med mer traditionell tillverkning undersökts. Resultat och slutsats: I studien har det visats att samtliga av de företag som tillämpar lean anpassat sina kontrollmekanismer efter denna tillverkningsstrategi, dock i olika grad. De företag som tillämpade lean hade ett mindre fokus output control så som finansiell uppföljning och hade istället ett större fokus på mer ickefinansiella och enkla prestationsmått. Leanföretagen arbetade även på ett standardiserat arbetssätt och förlitade sig på de sociala mekanismerna empowerment, peer preasure, vizualisation, training, incentives samt mötesstruktur.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries11-12-21Msv
dc.subjectLean Control, Lean Production, Lean Accounting, Management Accountingsv
dc.titleLean control. What's it all about? En undersökning av kontrollmekanismer vid lean.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record